Så mycket åskådare vill fotbollen ta in
Publicerad 2020-10-08
Fotbollen tycker inte att utökning till 500 åskådare räcker.
Svensk Elitfotboll har tagit fram ett förslag på publik för varje arena.
– Smittan verkar vara här för att stanna en längre tid, då måste vi också lära oss att leva med den, säger generalsekreteraren Mats Enquist.
De svenska elitklubbarna i fotboll säger att de med social distansering ska kunna ta emot så många fler åskådare på ett tryggt och säkert sätt.
Klubbarna har tagit fram planer på fler insläpp, olika zoner, slot-tider, slussar, avskärmningar och publikvärdar för att ta emot 500 åskådare.
Samtidigt säger de att de med ett aktivt arbete med social distansering, flöden, information, fler entréer och säkerhetszoner skulle kunna ta emot många fler.
Kollektivtrafik inte vanligt
I listan som SEF har tagit fram anges också färdsätt till arenan, hos endast två klubbar är kollektivtrafiken det vanligaste färdmedlet till arenan och hos endast ytterligare sex klubbar är kollektivtrafiken en del av trasportmedlet.
– Vi är beredda att ta vårt ansvar för att inte öka smittspridningen. I svensk fotbolls gemensamma remissvar förespråkades det att arenans maxkapacitet bör avgöra hur mycket publik som släpps in på varje match, och att de protokoll som Svensk Elitfotboll tagit fram styr för hur publiken kan återvända på ett smittsäkert sätt. Att höja nivån från 50 till 500 personer är ett steg i rätt riktning, men smittan verkar vara här för att stanna en längre tid och då måste vi också lära oss att leva med den, säger Mats Enquist.
Delar in arenan
Malmö FF har tidigare sagt på en presskonferens att de skulle kunna ta emot 5500 sittande åskådare och ändå hålla sig inom ramarna för Folkhälsomyndighetens riktlinjer och direktiv om social distansering.
– Vi har delat in stadionområdet i fem zoner och arenan i 16 sektioner, med totalt cirka 5500 åskådare. Arenan rymmer 20 500 sittande åskådare, vilket innebär att vi skulle nyttja endast cirka 25 procent av kapaciteten, säger vd Niclas Carlnén.
Här är listan för alla klubbarna
Klubb, antal åskådare, främsta transportsätt
AIK, 12500, bil, kollektivt, till fots
Häcken, 700, bil, kollektivt, cykel, till fots
Djurgården, 7800-14000, kollektivtrafik vanligast
Falkenberg, 583, bil, cykel
Hammarby, 7800-14000, kollektivtrafik vanligast
Helsingborg, 3000, bil, cykel, till fots
Elfsborg, 1900, bil, cykel, till viss del kollektivt
IFK Göteborg, 6356-8380, bil, till fots, kollektivt
IFK Norrköping, 3000, cykel, till fots
Sirius, 2000, cykel, till fots
Kalmar FF, 3000, bil, cykel, till fots
Malmö FF, 5500, till fots, cykel, få kollektivt
Mjällby, 1400, bil, cykel, till fots
Varberg, 104-119, till fots, cykel
Örebro, 4000, cykel, bil
Östersund, 1994, majoritet egen bil
AFC Eskilstuna, 1775, till fots
Akropolis, 1500, bil, till fots
Dalkurd, 2000, bil, kollektivt, cykel, till fots
Degerfors, 550, till fots, cykel, bil
Gais, 3500-4500, bil, till fots, kollektivt
Gif Sundsvall, 2500, till fots, bil
Halmstad, 760, cykel, till fots, bil, kollektivtrafik
Brage, 2000, cykel, till fots, bil
Jönköpings Södra, 250, bil, till fots
Ljungskile, 820, bil, till fots
Norrby, 1500, bil, till fots
Trelleborg FF, 1300, bil, cykel, till fots
Umeå FC, 1500, bil, cykel, till fots
Västerås SK, 1445, bil eller cykel
Örgryte, 3500-4500, bil, till fots, kollektivt
Öster, 3000, bil, cykel, till fots