Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Racingpanelen: ”Spelar ingen roll vad reglerna säger”

Anna Andersson och Viasats Janne Blomqvist med veckans motorsnackisar inför F1-loppet i Baku

Publicerad 2019-04-26

1) Tre dubbelsegrar för Mercedes. Fortsätter trenden i Baku?

Anna Andersson: Nej inte en dubbelseger, men det kan mycket väl bli en vinst. Ferrari kommer med en aerouppdatering till helgen och Sebastian Vettel har uttalat sig positivt om den, men det kan vara lite knepigt att hitta rätt set-upp i Baku. Den påminner om banan i Bahrain vilket räknas som en fördel för Ferrari, där skulle Charles Leclerc ha vunnit loppet, och de fördelar som teamet hade där ska de kunna dra nytta av även den här helgen. Men även om Ferrari bör vara favorit på pappret, så har det hänt för mycket i år för att jag vill räkna bort Mercedes. Det tyska teamet har en förmåga att alltid ta vara på de tillfälligheter som ges.

Janne Blomqvist: Jag tror faktiskt inte det, vi är tillbaka på en bana som kräver bra traction och snabb acceleration ut ur långsamma kurvor väldigt likt det som krävdes i Bahrain. Ferrari har enligt GPS-mätningar bra fart initialt under gaspådrag och når toppfart snabbare än konkurrenterna vilket man kommer ha nytta av här i Baku. Problemen med en för svag framände på bilen, som vi såg i Kina, är inte ett problem i samma utsträckning på Baku City Circuit så Ferrari är min favorit denna helg.

Lewis Hamilton och Mercedes vann Kinas GP

2) Nya regler inför 2019 skulle bland annat ge fler omkörningar. Vad är din dom efter tre lopp?

Anna Andersson: Ärligt talat, det är samma sak som tidigare. Förarna klagar på att det är svårt att följa framförvarande bil och det är sällan det är kamp om placeringar vilket jag tycker är synd och det är knappast en åsikt jag är ensam om. Att säsongsstarten i Australien gav oss en annan känsla är inte så konstigt med tanke på att det är en bana med väldigt speciell layout. Snart kommer vi till Barcelona, den bana som är mest representativ och under testerna var det många förare som skakade på huvudet när de fick frågan om det var enklare att följa framförvarande bil. Det gör inte att förhoppningarna ökar, direkt.

Janne Blomqvist: Jag upplever att det blivit något enklare att följa en annan bil på banan, vilket var målsättningen med de ändringar som gjordes till i år på den aerodynamiska sidan. Om detta givit mer omkörningar är dock svårare att svara på, i Bahrain var det mycket action medan vi Shanghai hade samma gamla bekymmer med överhettade framdäck så fort en bil kom för nära framförvarande. Racet i Melbourne är svårt att ha som referens då layouten som sådan gör det närmast omöjligt till omkörning oavsett relgemente. Jag tror vi får vänta till Spaniens GP för en tydligare bild av hur mycket ändringarna gjort någon skillnad om något överhuvudtaget.

3) Racing Point genomför nu tester i Mercedes vindtunnel. Är det nästa B-team och hur ser du på den trenden?

Anna Andersson: Personligen tycker jag att den är väldigt trist, men jag tror att den är oundviklig. Williams är ett trist exempel på ett oberoende team som håller sig på sin kant och riskerar hela verksamheten. F1 styrs precis som alla andra idrotter av pengar, de mindre teamen vill dra nytta av den utvecklingen de större teamen gör och de större teamen vill ha ett team där de kan testa vissa delar och placera sina framtidsförare. Det finns tydliga regler på vad som är tillåtet, i år har Haas och Alfa Romeo klivit ännu närmare Ferrari och Toro Rosso tagit ett kliv närmare Red Bull. Därför är det ingen överraskning att Racing Point, som köpt sina motorer av Mercedes också fördjupar samarbetet.

Janne Blomqvist: Trenden är tydlig att de mindre teamen försöker dra nytta av vad de stora teamen utvecklar fram inom ramen för vad som är tillåtet. Mercedes och Racing Point hävdar att just deras samarbete är av en annan art än till exempel Haas/Ferrari eller Alfa Romeo/Ferrari, där man fortsätter utveckla sina egna delar, men mer effektivt genom detta nya samarbete med Mercedes. Jag gissar dock att samarbetet kommer att fördjupas allt eftersom då det närmast krävs för att vara konkurrenskraftig med en betydligt mindre budget. Vi kan till exempel se vad som sker hos Williams som hårdnackat försöker fortsätta vara helt oberoende men som bara går bakåt.

Följ ämnen i artikeln