Schumacher ska rädda Ferrari
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-21
Ferrari har problem.
Då får de ordinarie förarna flytta på sig – för Michael Schumacher.
– Han är den person som har mest och bäst erfarenheter, säger teamchef Stefano Domenicali.
Testerna inför årets säsong är oerhört viktiga och har en avgörande
betydelse. Detta eftersom testandet under säsongen är förbjudet och det team som inte är med när säsongen startar den 29 mars har begränsade möjligheter att hämta in försprånget.
– I år är det extremt viktigt att vi startar med en bil som kan konkurrera, för när säsongen startat kan vi inte testa, säger Ferraris teamchef Stefano Domenicali enligt motorsporttotal.com.
Mer tid i depån än på banan
Men Ferrari har haft problem. Under de första testerna i Bahrain tvingades de tillbringa mer tid i depån än på banan, samtidigt som ärkerivalen McLaren-Mercedes var mycket nöjda med sina tester i spanska Jerez.
De var betydligt billigare och dessutom var väderförhållandena riktigt bra, McLaren hann med över 400 fler testkilometrar än Ferrari.
”Återstår mycket arbete”
Dessutom har Ferrari ännu inte fått ordning på sitt med KERS (kinetic energy recovery system), det nya systemet har haft problem med både mjukvaran och och med nedkylningen av systemet. Sedan väger Ferraris version ungefär 50 kg, vilket gör det ungefär 20 kilo tyngre än versionerna från BMW och Williams och 15 kilo tyngre än McLaren- Mercedes version, skriver SportBild.
– Vi är ganska nöjda, men det återstår mycket arbete, säger Ferrari- Technikchef Aldo Costa.
– Vi kommer att använda oss av det kompletta paketet först i Jerez och Barcelona där vi avslutar vår försäsong.
För att lycka i slutspurten plockar de dessutom in sin konsult. Den sjufaldige F1-världsmästaren Michael Shcumacher reser till Maranello så fort han återhämtat sig från sin MC-olycka. När det handlar om de nya däcken så besitter han kunskaper som varken Felipe Massa eller Kimi Räikkönen gör.
– Han har den allra bästa erfarenheten av slicks, säger Ferraris stallchef Stefano Domenicali till Sport Bild.
– Han kommer att kunna ge oss enormt viktig information.
Renault ställer in tester
Samtidigt har flera stall problem. Renault har ställt in testerna fram till och med mars eftersom de inte fått de svar de önskat av bilen och från och med nu är det Fernando Alonso som ska ta över cockpiten, BMW är missnöjda med framvingen och bilen har varit långsammare än både Ferrari och Toyota. Egentligen är det bara McLaren-Mercedes som kunnat följa det planerade programmet.
De regerande mästarna kommer till Jerez i början av mars med flera nya komponenter – och då möts giganterna för första gången.