Så ska Marcus Ericsson lyckas i Ungern
”Har börjat fokusera på mig”
Uppdaterad 2018-07-27 | Publicerad 2018-07-26
Charles Leclerc har varit starkast i Sauber.
Det är ett problem för Marcus Ericsson.
– Ett problem har varit att Charles kört så bra att vi bara har orienterat oss efter hans inställningar, säger svensken.
Sedan den tredje tävlingshelgen av årets säsong har Charles Leclerc varit den av Saubers båda förare som kvalat absolut bäst. Han leder den teaminterna kvalstatistiken, har tagit sig förbi Q1 vid åtta tillfällen och han har kört in i Q3 tre gånger.
Marcus Ericsson har ännu inte lyckats ta sig förbi Q2.
– Sedan ett tag tillbaka har vi försökt att koncentrera oss på kvalet och arbetat på det, jag tycker att det går åt rätt håll, citeras F1-svensken av motorsportmagazin.
Så ska Marcus Ericsson lyckas i Ungern GP i Formel 1
Nu är elva av årets 21 deltävlingar avgjorda och i helgen väntar sommarens sista lopp innan fabrikerna stängs för semester. Den tolfte deltävlingen avgörs i Ungerns huvudstad Budapest, återigen handlar det om en trång bana med få omkörningsmöjligheter vilket gör att kvalet får en mycket stor betydelse.
Därför måste svensken lösa de problem han har i kvalet.
– Vi har börjat fokusera mer på mig och inte så mycket på Charles och hans set-up, för vi har väldigt olika körstil. Ett problem har varit att Charles kört så bra att vi bara har orienterat oss efter hans inställningar, vilket inte har fungerat så bra för mig.
”Behöver kunna lita på bakvagnen”
Ericsson har haft problem med de mjukare gummiblandningarna och han har tidigare förklarat för Sportbladet att han vill ha en stabilbakvagn där han hämtar kraften och självförtroendet i sin körning, medan Charles Leclerc vill ha en stabil framvagn.
– För Charles är det inga problem om bakvagnen är lite instabil, men för mig är det tvärt om. Jag behöver kunna lita på bakvagnen, framförallt i ingången av kurvan, säger Ericsson.
– Samtidigt handlar kvalet om självförtroende. När du har problem så fastnar du i den dåliga formen. Jag kan känslan av att mitt självförtroende skulle bli mycket bättre om jag gjorde en eller två riktigt bra kval. Visst finns det saker vi kan förändra i bilen, men klarar jag att få till ett par riktigt snabba varv så kommer jag att prestera bättre under kvalet också.