Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Fördel Ferrari - Vettel snabbast i Monaco

Uppdaterad 2017-05-26 | Publicerad 2017-05-25

Lewis Hamilton inledde med en drömtid.

Men under det andra passet var han långt från täten.

– Skillnaden mellan de båda passen var som natt och dag, säger Lewis Hamilton.

F1-helgen i Monaco inleds redan på torsdagen i Monaco och under det första passet körde Mercedesföraren Hamilton ett varv snabbare än vad någon annan förare kört på den trånga stadsbanan, men till det andra passet var farten som bortblåst.

– Vi gick helt fel med vår set-up, vi gick åt fel vi trodde att vi gjorde något bra, men gick å helt fel håll. Det var ett skott i knät, säger stallchefen Toto Wolff.

Fördel Ferrari

Istället var det Ferrari och Sebastian Vettel som imponerande och körde ett varv på en historiskt snabb tid, 1.12,720, med de ultramjuka däcken. Han var en halv sekund snabbare än Daniel Ricciardo, Red Bull och Kimi Räikkönen, även han Ferrari.

– Jag har ingen aning om vad som hänt hos Mercedes, men det finns säkerligen en anledning till de och de lär vara tillbaka i god form till kvalet på lördag. Det kommer att bli jämnt, även Red Bull är starka här, säger Vettel.

– Visst såg det bra ut på ett varv, det är ingen hemlighet. Men det är svårt att säga någonting om de längre stinterna eftersom det är så mycket trafik på banan och varvet är förhållandevis kort. Det kändes inte het bra i bilen, där borde vi kunna bli lite bättre. Det finns många finjusteringar att göra, man kan tjäna lite tid i varje kurva.

Problem för Ericsson

För Marcus Ericsson och Sauber var den en tung dag. Teamet som tog årets första poäng i Barcelona senaste och hade med sig nyheter till Monaco hade stora förhoppningar innan torsdagens träningar, men Marcus Ericsson hade problem med växellådan under det första passet och körde bara tre varv. Under det andra var han 19:e man. Hans teamkollega Pascal Wehrlein var 18:e man på det första passet och 20:e på det andra.

– Det var ingen perfekt dag, jag tappade mycket tid på det första passet och det gör riktigt ont på en sådan bana som den i Monaco där man behöver få in en bra rytm varje varv, säger Marcus Ericsson.

- På eftermiddagen körde vi mycket, men vi har inte tillräckligt bra fart. Vi gjorde framsteg i Barcelona, men här hade vi problem med fästet.
I morgon fredag kör F1-förarna ingenting i Monaco, men på lördag kvalar de som vanligt klockan 14.00.