”Ferrari enda teamet som förstår”
”Lill-Lövis” sågar Mercedes däckstrategi: Ofattbart
Publicerad 2017-05-13
Under tre år följde F1 samma schema.
Varannan helg körde mellan 20 och 22 bilar varv efter varv – och till slut vann Mercedes.
Men inte 2017. Varför?
– Ferrari är det enda teamet som förstår hur däcken fungerar, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.
Under tre säsonger vann Mercedes 51 av 59 lopp. Inför årets regeländring hade det tyska teamet ett enormt övertag, framför allt när det gällde motorn. Men i år är det annorlunda, även om Mercedes och Valtteri Bottas vann det senaste loppet är Mercedes så pressat att deras chefer Niki Lauda och Toto Wolff erkänner att man har ett problem – ett däckproblem.
Mercedes som har haft en förhållandevis tung bil har svårt att få de nya, bredare däcken att arbeta i rätt temperatur under tillräckligt lång tid och därför är det Ferrari som leder VM.
– Ferrari är det enda teamet som förstår hur de nya däcken verkligen fungerar, säger den förre F1-föraren Stefan Johansson till Sportbladet.
– Givetvis är både Ferraris motor och chassi mycket bra i år, men skillnaden mellan teamen är att Ferrari vet mer om däcken eller att däcken helt enkelt passar deras bil bättre.
Vettel testade mest
Tillverkaren Pirelli fick hjälp av flera team under utvecklingen av däcken, man använde en modifierad bil och testerna genomfördes blint, utan att förarna visste vilken gummiblandning de körde. Stallen valde vilka förare som skulle genomföra testerna, Mercedes använde sig av Pascal Wehrlein, Red Bull skickade sina testförare medan Ferrari lät den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel ta hand om samtliga tester. Han körde fler kilometer än någon annan och har därför gett mer feedback till Pirelli än någon annan förare.
”Klantigt av de andra”
Dessutom har han den förare som har haft mest tid för att lära sig hur de olika däcktyperna fungerar.
– Det var smart av Vettel, men klantigt av de andra förarna som hade möjligheten, men inte tyckte att det var tillräckligt viktigt, säger Johansson.
– Det är ofattbart. Om det finns ett område där man lätt kan få ett övertag på sina motståndare så är det just däcken. De står för en tredjedel av bilens prestanda, vid sidan av motorn och chassit.
Ferrari och Michael Schumacher gjorde samma sak när de dominerade F1 mellan 2000 och 2004.
Då testkörde Schumacher varv efter varv med Bridgestonedäcken vilket gjorde att han styrde utvecklingen.
– Däcken var specialgjorda för honom. Ingen annan förare kunde köra bilen eftersom han hade en väldigt speciell körstil, säger Stefan Johansson.
– Självklart har all feedback som Vettel gett under de tidiga testerna påverkat Pirelli, det har påverkat hårdheten på konstruktionen, gummiblandningarna, vilket lufttryck som fungerar bäst och den typen av information.
Nu leder Sebastian Vettel VM – efter sin bästa säsongsinledning sedan 2011.
Fotnot: Hela Stefan Johanssons krönika om starten av F1 2017 hittar du på F1-bloggen.
POLE POSITION
1 Mattias Ekström
Hans motto är ”Go hard or go home”. Förra veckan vann världsmästaren i rallycross årets tredje seger, i helgen kör serien i Belgien och han satsar på att ta den fjärde i rad. Lyckas han är han historisk.
2 Valtteri Bottas
Mercedes finländare tog sin första F1-seger i Ryssland för två veckor sedan. Nu väntar Spaniens GP och Mercedes kommer med en omarbetad bil och den såg snabb ut under gårdagens träningar.
3 Thed Björk
Han är VM-tvåa efter segern på Monza. Nu kör WTCC i Ungern och hans Volvo har en extra vikt på 80 kg, det har konkurrenterna från Honda också och Björk satsar mot toppen av mästerskapet.
4 Fredrik Lindgren
Han inledde speedway-VM med en pallplats. Blir det en till när mästerskapet Polens GP avgörs i kväll?
5 Valentino Rossi
Den stora stjärnan leder VM efter fyra lopp, men poängen är den lägsta sedan motoGP infördes för 16 år sedan. I genomsnitt har VM-ledaren de senaste 15 åren haft 85 poäng efter fyra lopp, Rossi har 62.
6 Marcus Ericsson
En ny bakvinge har gett resultat. Svensken var 2,2 sekunder efter toppen under gårdagens träningar, tidigare i år han varit mellan tre och fyra sekunder efter. Nu hoppas han på årets första VM-poäng.
– Kan jag köra ett perfekt varv, samtidigt som vi tar ytterligare något steg framåt med bilen så är det möjligt. Kan vi kvala in topp 15 har vi en bra chans på poäng, jag gjorde riktigt bra tider på longrunsen.
7 Felix Rosenqvist
Formula E kör i Monaco och svensken jagar poäng för att avancera i mästerskapet.
– Vi hade ett väldigt lyckat test i Spanien, och racet i Mexiko senast var vårt starkaste hittills sett till ren fart, säger han.
8 Andreas Mikkelsen
VM-trean i rally gör ett inhopp när Porsche Carrera Cup Scandinavia kör i Norge den 3–4 juni.
MOTORSTOPP
Fernando Alonso
Ingen av McLarens F1:or har nått målflagg i år, inför Spaniens GP fick Alonso parkera efter en kvart och nu höjer han tonen mot sitt team:
– Levererar de en bil som kan vinna mästerskapet är jag glad över att stanna. Om inte är jag glad över att lämna.