Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Förarna sågar nya regler – kan strejka

Publicerad 2011-03-26

”Vi har en enorm makt”

Ny säsong och nya regler - som förarna inte gillar.

Därför pratas det om strejk.

- Vi förare har en enorm makt, säger mästaren Sebastian Vettel.

- Vi kan säga, okej då kör vi inte.

Följ ämnen
Formel 1

Tidigt i morgon är det dags för F1-premiär i Australien och till den här säsongen har F1 återigen gjort regelförändringar. Bland annat är hybridsystemet KERS är tillbaka. Det innebär att föraren kan trycka ner en knapp en gång per varv och få 82 hästkrafter under 6,6 sekunder. Dessutom är bakvingen justerbar och den får förare själv förändra inom ett visst område på banan. Detta är gjort för att förenkla omkörningarna.

- Det betyder mer arbete för oss. Vi måste hela tiden trycka på knappen och det är inte helt enkelt. Under tärning och kval tillkommer även den rörliga bakvingen, på loppet är den bara aktuell om man kan köra om killen framföra. Men när det gäller KERS är det så att man måste titta på displayen och trycka på knappen samtidigt.

En säkerhetsrisk

Han menar att det är en säkerhetsrisk, att det går åt för mycket energi till att göra annat än köra racerbil. Samma åsikt har veteranen Rubens Barrichello:

- Med KERS måste man titta på ratten för att hålla koll på talen så att man vet hur mycket man kan spara för att nyttja det vid rätt tillfälle och det gör att man inte tittar rakt fram hela tiden, säger han till Motorsporttoal.

- Jag är rädd för att vi kommer att få se olyckor. Man kommer att testa gränserna. Förra året var vi tvungna att höja knät för att jobba med F-ducts och jag körde igenom Eau Rouge i Belgien med bara ett ben på golvet. Det är inte det som är meningen, så ska det inte vara, Kanske är det för mycket just nu.

”De flesta är överens”

Förarnas förening diskuterar nu de nya reglerna.

- De flesta förarna är överens, detta kan vara en säkerhetsfråga under vissa omständigheter. Men vi måste avvakta, säger Sebastian Vettel till Autosport.

- Om det blir en stor grej är det viktigt att vi förare håller i hop. Står vi enade är vi mäktiga och kan säga, okej, då kör vi inte.

Följ ämnen i artikeln