Renault väntar med KERS
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-07
Höjer bilens tyngdpunkt
Inget KERS för Fernando Alonso i Barcelona.
Renault kör utan systemet fram till och med september.
Tack vare KERS har Fernando Alonso lyckats plocka endel poäng under säsongsinledning, detta trots att bilen inte varit allt för snabb.
Till Barcelona kommer Renault precis som flera andra team, med en rejäl uppdatering av bilen. Men precis som i Shanghai lämnar de KERS.
Hybridsystemet kommer inte att användas förrän till Belgiens GP på SPA, skriver den spanska tidningen AS. Anledningen är fyra ynka centimeter – bilens tyngdpunkt höjs med fyra centimeter när man bygger in KERS som väger 40 kg och det påvekerar förarförmågan negativt.
Svårt fördela vikten
I Barcelona är det, precis som i Istanbul och på Silverstone, många långa snabba kurvor och om tyngdpunkten ligger fel är det svårt att fördela vikten på ett så bra sätt som möjligt. I Monaco är det inte tillräckligt långa rakor för att systemet ska ge någonting extra.
Enligt motorsporttotal blir det heller inget KERS på Nürburgring, i Budapest och Valencia eftersom man då väntar på en ny version av KERS – och till snabba banor som SPA och Monza kan KERS göra underverk.