Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Blir förste svensk i Formel E: ”Framtiden”

Uppdaterad 2016-10-11 | Publicerad 2016-10-09

I dag blir Felix Rosenqvist första svensk i Formel E

Där F1 har fått nej tar Formula E över.

Mästerskapet avgörs mitt inne i flera av världens största metropoler.

– Det här är framtiden, säger Felix Rosenqvist.

– Alla loppen avgörs på trånga stadsbanor och det tilltalar mig.

premiär  Det första loppet i årets säsong körs i dag i Hong Kong,            och loppet körs mitt inne stan bland skyskrapor och entusiastiska fans. Foto: AFP

Han är en mästare på att lära känna nya bilar och byta serier. Bara i år har han kört i amerikanska 24-timmarslopp, Indy Lights, Blancpain GT Series och DTM.

Han är dessutom en mästare på stadsbanor och i helgen är han förste svensk någonsin i Formula E, VM för eldrivna bilar. Premiären avgörs mitt inne i Hongkong och serien fortsätter sedan i städer som Buenos Aires, Monaco, Paris och New York.

– Det finns inget annat inom motorsporten som liknar detta. Alla race körs inne i städerna på mer eller mindre trånga stadsbanor, och det är något som verkligen tilltalar mig. Faktum är att jag har vunnit på alla stadsbanor jag någonsin kört – men den sviten blir nog tyvärr svår att upprätthålla, säger Rosenqvist.

– Alla stadsbanor är specialbyggda, enbart för vår tävlingsdag. Därför är det svårt att lära sig banorna innan och jag tror att de förare som kört serien tidigare har en fördel.

Mercedes deltar 2018

Formula E går in på sin tredje säsong, flera tidigare F1-förare deltar i mästerskapet och ett antal biltillverkare finns med. 2018 planerar dessutom F1:s dominanter Mercedes att köra VM med ett fabriksteam.

– Det är ett sjukt bra startfält och det finns en anledning till att så många före detta F1-förare väljer Formula E. Mästerskapet är bra, detta är framtidens racing.

Serien är miljövänlig och körs enbart på stadsbanor, samtidigt räcker inte batteriet ett helt lopp och bilarna är tysta. Kan serien locka racingfansen?

– Alla har rätt att tycka vad de vill, jag tycker att folk är rätt gnälliga. Just nu är det kanske inte lika coolt som F1, men det är tidigt i utvecklingen. Bilen har kanske inte rätt effekt än och batteriet är tungt, men man måste börja någonstans. Det är en rejäl utmaning för oss förare, det går inte bara att trycka gasen i botten, man måste hålla koll på att kraften i batteriet räcker också. Det är mycket mer strategi än F1.

Det första F1-fansen kommer att sakna är ljudet. Hur är körkänslan i en eldriven racerbil?

– Man får ingen feedback av bilen, det är nästan inga vibrationer och inget motorljud. Jag hör bara växellådan. Dessutom har du ingen motorbroms, släpper du gasen rullar du framåt. Det är en helt annan grej jämfört med allt som jag har kört tidigare.

byter bil  Felix Rosenqvist kör för Mahindra Racing. Till skillnad från i F1 måste stallen ha två bilar till varje förare eftersom man under depåstoppen  inte bara byter däck, utan till en helt ny bil.

Bytte bil på 18 sek

Inom Formula E är det inget däckbyte, istället byter föraren bil. Under testerna gjorde Rosenqvist ett bilbyte på 18 sekunder och just depåstoppet kommer, precis som i F1, att spela en avgörande roll.

– Utan ett bra bilbyte har du ingen chans, säger Rosenqvist som är väldigt osäker på var han, teamkompisen Nick Heidfeld och Mahindra racing står.

– Testerna gick bra och farten fanns där, men nu är det första gången vi kör på en bana och det är en helt annan sak. Nu ska bilen optimeras och först då vet vi hur vi ligger till jämfört med våra konkurrenter, säger Rosenqvist.

– Detta är den tuffaste utmaning jag någonsin ställts inför.

Det här är Formel E: Stjärnspäckat startfält mitt inne i världsmetropolerna

Här körs årets säsong:

1. Hong Kong ePrix, 9 oktober

2. Marrakech ePrix, 12 november

3. Buenos Aires ePrix, 18 februari

4. Mexico City ePrix, 1 april

5. Monaco ePrix, 13 maj

6. Paris ePrix, 20 maj

7. Berlin ePrix, 10 juni

8. Bryssel ePrix, 1 juli

9-10. New York ePrix, 15-16 juli

11-12. Montreal ePrix 29-30 juli

De största stjärnorna:

Nicholas Prost , Frankrike.

Pappa vann 4 VM i F1, själv har han varit testförare och även varit framgångsrik i 24-timmarsloppet LeMans. Kör för Renault.

Nick Heidfeld , Tyskland.

Under elva säsonger i F1 körde han 183 lopp. Den förare i F1-historien som stått på pallen flest gånger utan att vinna något lopp. Kör för Mahindra Racing.

Lucas di Grassi , Brasilien.

Har kört en säsong i F1 och tagit pallplatser i Le Mans 24-timmarslopp. Kör för ABT Audi.

Felix Rosenqvist , Sverige.

Två segrar i Macau, världens tuffaste stadslopp. Dessutom har han vunnit EM i formel 3 och kör numera även DTM. Kör för Mahindra Racing.

Mitch Evans , Nya Zeeland.

Han vann GP3 och tog flera segrar i GP2. Kör för Jaguar.

Jose Maria Lopez , Argentina.

De tre senaste årens världsmästare i WTCC. Kör för Virgin Racing i årets upplaga av Formel E.

Jean-Eric Vergne , Frankrike.

Han körde 58 F1-lopp under två säsonger hos Toro Rosso. Kör för TECHEETAH.

Sebastien Buemi , Schweiz.

Vann Formula E 2015. Har tidigare kört F1 för Toro Rosso. Kör för Renault.

Nelson Piquet , Brasilien.

Pappa Alain Prostvann VM i F1, själv är han tidernas första världsmästare i formula E. Körde F1 för Renault 2008 och 2009 och tog en pallplats. Kör för NEXTEV.

Så avgörs Formel E:

Det är världsmästerskap för el-bilar och det avgörs mitt inne i några av världens största metropoler. Detta är mästerskapets tredje säsong och 12 race avgörs på fem kontinenter.

Så går kvalet till:

För att minska trafiken på banan delas fältet in i fyra grupper, varje grupp har sex minuter på sig att sätta den snabbaste tiden. När alla grupper har kört sina kval går de fem snabbaste förarna vidare till Super Pole. Under 15 minuter gör de upp om de fem första startplatserna, där kör förarna en i taget och den snabbaste varvtiden ger pole position.

Maximal effekt i kval:

200 kW (270 hk)

Maximal effekt i race:

170 kW (230 hk)

Så går racet till:

Startuppställningen ­bestäms av hur det går i tidskvalet. Loppet sträcker sig över 50 minuter med ett obligatoriskt depåstopp efter halva ­distansen. Då byter ­föraren till en bil med fulladdat batteri.

Så räknas poängen:

Placering 1-10 ger poäng, enligt samma schema som F1. Ettan får 25 poäng och sedan är det en fallande skala till plats tio som får en poäng.  Snabbaste varv ger två bonuspoäng och pole position ger tre bonuspoäng.

Biltillverkare: Renault, Audi, BMW, Jaguar och från och med 2018 kliver också Mercedes in som fabrikstillverkare.

Sammanställning: Anna Andersson