Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Sekunden som kan avgöra allt

Uppdaterad 2016-10-11 | Publicerad 2016-10-10

Andersson: Bakfylle-tv? Inget kunde vara mer fel

Är det en sekund som avgör hela F1-säsongen?

Lewis Hamilton tycks vara rädd för det.

Mycket talar för att han har rätt.

Formel 1 kan verka rätt så enkelt. 22 bilar kvalar och ju snabbare varvtid du har ju längre fram startar du. Alla ställer upp sig på två led, alla startar samtidigt och först i mål vinner. Många som inte följer serien kallar det för bakfylle-tv.

Men ingenting kan vara så fel som en sådan analys. Formel 1 är otroligt komplext, det handlar om extremt komplicerade bilar, om ett teamarbete som kräver en perfekt precision och om en start där föraren måste göra allt rätt i precis rätt sekund.

Annars kan loppet vara förlorat.

Annars kan VM-titeln vara förlorad.

Fråga Lewis Hamilton.

De två senaste årens världsmästare oroade sig för sina usla starter redan för en månad sedan och i går missbedömde han situationen igen. Han låg inte exakt rätt på kopplingen när lamporna släcktes och rasade ner till plats åtta. I mål var han inte bättre än trea och i och med att hans teamkollega, VM-ledaren Nico Rosberg, vann Japans GP så kan säsong- en vara avgjord. När fyra lopp återstår skiljer det 33 poäng mellan ledande Rosberg och tvåan Hamilton, det gör att Rosberg vinner sin första VM-titel om han är tvåa bakom Hamilton i samtliga av de avslutande loppen och med tanke på hur överlägsen Mercedes bil är jämfört med sina konkurrenter är det ingen omöjlighet.

Men varför har plötsligt en världsmästare så svårt att starta sin bil?

Frågan är lika enkel som svaret är svårt.

Missat starten vid fem tillfällen

Inför årets säsong gjordes flera regeländringar, en av dem förbjuder teamen att instruera och kommunicera med sina förare under formationsvarvet. Det gör att det nu är föraren själv som ska hitta den perfekta balansen mellan gasen och kopplingen. Det är hans ansvar att ligga på det optimala läget just som lamporna släcks.

Gör han inte det är starten förlorad och i ett läge där bilen egentligen är helt dominant och teamkompisen kan kontrollera loppet redan från den första metern så förstår ni också hur det slutar.

Han har ingen chans att vinna loppet – om inte kollegan gör något misstag.

Lewis Hamilton har missat starten vid fem tillfällen i år, i Australien, Bahrain, Kanada, Italien och nu i Japan.

– Mina däck bara spinner, sa han efter loppet i Japan och han kunde inte heller förklara vad som gått snett utan påpekade att banan var fuktig på den sidan där han startade.

Det kan naturligtvis ha en betydelse, men där ligger inte hela sanningen. Mercedes har en väldigt komplicerad koppling och den har även ställt till problem för Nico Rosberg. Det verkar som om väldigt små förändringar i temperaturen får väldigt stora konsekvenser och gör det svårt för föraren att känna av balansen mellan gas och koppling. Rosberg har till och med tagit fram specialsydda handskar för att få samspelet att fungera bättre.

– Jag är ändå rädd att det är Lewis själv som bär ansvaret för den missade starten, säger Mercedes styrelseordförande Niki Lauda.

– Det får bara inte hända.

Ändå har det gjort det vid fem tillfällen i år.

– Sett till hela säsongen så kan jag förlora titeln på mina usla starter, sa Lewis Hamilton efter Italiens GP och fortsatte:

– Man gör allt rätt hela helgen, men två sekunder avgör hela loppet.

De sekunderna kan mycket väl avgöra hela mästerskapet.