Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Omöjligt att få hjälp från teamen”

Regeländringen som försvårar för F1-förarna

Uppdaterad 2017-07-24 | Publicerad 2017-07-16

0,201 sekunder.

På den tiden hinner du knappt tänka en tanke.

Valtteri Bottas hann avgöra ett F1-lopp.

Följ ämnen
Formel 1

Så viktig är starten under en VM-deltävling i Formel 1 och i år är den viktigare än på länge. Inför säsongen gjordes reglerna om och förarna fick ett större ansvar. Numera har de ingen hjälp alls från depån, under formationsvarvet och starten ligger allt ansvar på den enskilde föraren.

– Nu är det omöjligt för teamen att hjälpa oss. Tidigare hade de olika trick där de kunde göra det enklare för oss att vara jämna i ­våra starter. I år är det ingen kommunikation alls, du har din koppling och din växel. Du måste känna efter. Det handlar om att du måste hitta det perfekta dragläget själv, berättar Marcus Ericsson för Sportbladet.

– Det är dubbelt så svårt som ­tidigare. Då var det upp till ingenjörerna, om de gett dig rätt inställningar i förhållande till grepp­nivån på banan. Nu är det borta. Jag som förare har ingen hjälp, jag måste släppa kopplingen rätt, i rätt tempo i förhållande till ­banans grepp. Det är upp till mig och det gör det betydligt svårare, men det är väl det som är meningen.

Är som en egen värld

Den stora förändringen började redan 2016 då man ändrade ett par saker kring start­proceduren och föraren fick ett större ansvar. Det ledde till att världsmästaren Nico Rosberg sydde om sina ­tävlingshandskar, han ansåg att en söm var för tjock och påverkade känseln i fingrarna vilket försämrade hans reaktion.

Marcus Ericsson beskriver ­hela startproceduren, med formations­varvet, som en egen värld. Hjälmen skiljer honom från verklig­heten och där inne kan ingenting störa hans tankar. Det är han och hans bil. Någonting annat existerar inte under de sista minuterna inför starten av ett lopp.

– Man är fokuserad på alla olika moment, provstarten, värma upp däcken och värma upp bromsarna. Alla momenten tar jag i tur och ordning, med fokus på vart och ett av dem. Jag är i min bubbla.

Själva racestarten börjar när den första lampan blir röd, en ­sekund senare tänds nästa och när alla fem lamporna lyser rött släcks lamporna och starten går. Hur lång tid det tar innan lamporna släcks är lite olika från lopp till lopp eftersom det styrs av en slumpgenerator. FIA (internationella bilsportförbundet) har ­angett ett visst tidsintervall och ­inom detta släcks lamporna och starten går.

’Kunde lite på ingenjörerna’

– Tidigare kunde man lita på ­ingenjörerna, de ställde in kopplingen och när du släppte den i ett visst läge så drog bilen i väg utan hjulspinn. Det var mer ett system, nu handlar det om känslan i din hand och det gör det svårare, ­säger Ericsson som precis som de andra förarna inte vet hur stort tids­intervallet är från det att den ­sista lampan tänds till att alla lampor släcks. Den siffran håller FIA hemlig.

– Fernando Alonso brukar starta bäst av alla. Han gör också ofta ett bra första varv. Erfarenheten spelar naturligtvis in, det handlar om instinkt och då är erfarenhet viktig. Det öppnar upp sig på ena eller andra sidan och då handlar det om att instinktivt välja rätt väg.

Tror att Bottas tjuvstartade

Den uppmätta reaktionstiden på Valtteri Bottas i Österrike var 0,201 sekunder. Sebastian Vettel protesterade och menade att ­Bottas måste ha startat ­innan den sista lampan släcktes.

– Den normala reaktionstiden för en människa är ungefär 0,2 sekunder och jag tror inte att jag var så mycket långsammare och därför tror jag inte att Valtteri var så mycket snabbare, säger Vettel.

– Jag tror helt enkelt inte att det inte var en tjuvstart.

FIA har transpondrar i marken som mäter bilens rörelse och de avgör om en bil tjuvstartat eller ­inte. De har en liten toleransnivå för att de inte ska reagera på en bil som rör sig när föraren ställer in kopplingen. I Bottas fall visade transpondern inget tecken på ­rörelse – även om han medger att han inte bara tittade på ljuset.

– Sedan en lång tid tillbaka så är det inte så stor skillnad på när ­ljusen släcks, därför vet man ­ungefär inom vilken tidsram det sker, säger den finländske föraren enligt motorsportmagazin.

– Därför är du extremt uppmärksam, du chansar lite, litar på din instinkt och på din reaktion.

Eller som ­Marcus ­Ericsson ­uttrycker saken:

– Det gäller att komma i väg på den millisekunden som lamporna släcks. Annars bränner du starten.

Här kör Ericsson första varvet med Saubers nya bilHär kör Ericsson första varvet med Saubers nya bil