Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Tittarna: Viasat närmar sig SVT

Uppdaterad 2016-08-22 | Publicerad 2016-08-21

Undersökningen visar: Tittarna sneglar bort från SVT

Ifrågasatta på förhand. Kritiserade under tiden.

Men annat låter det när OS närmar sig slutet. Då är övervägande del positiva till Viasats OS-sändningar.

– Vi har suttit ganska lugna i båten för att göra de bästa OS-sändningar vi kan, säger MTG Sveriges presschef Susanne Nylén.

I 52 år hade SVT rättigheterna till OS-sändningarna.

Men inför OS i Sotji 2014 tog Viasat över rättigheterna. Kanalen blev ifrågasatta – men tystade kritikerna då.

Och historien upprepar sig även under OS i Rio de Janeiro, enligt en undersökning Sportbladet gjort i samarbete med Inizio.

– Det är förstås otroligt glädjande att en stor del av svenska folket är nöjda med våra sändningar. Planeringen har pågått väldigt länge och alla jobbar stenhårt nere i Rio. Detta är ett kvitto på att vi gör någonting bra. säger MTG Sveriges presschef Susanne Nylén till Sportbladet.

Tittarna: Viasat är bra

Inför spelen ville stor del av Sveriges befolkning se OS i SVT snarare än Viasat. Och under första veckan föredrog fler tittare Sportnytt före själva OS.

Men nu låter det annorlunda.

När tv-tittarna får säga sitt – med bara dagar kvar av spelen i Rio – tycker övervägande del att sändningarna är ”bra” eller ”ganska bra”.

45 procentenheter tycker att sändningarna är bra medan 29 procentenheter tycker ”ganska dåliga” eller ”dåliga” och 26 procentenheter svarar ”vet ej”.

– Det vi framför allt märkt är tv-tittare som hört av sig med beröm och även olika idrottsförbund som varit väldigt glada för att vi lyft fram deras sporter. Vi har kunnat lyfta fram fler OS-sporter än någonsin i våra sändningar eftersom vi sänder fler timmar än någonsin tidigare och i tretton olika kanaler där allt samtidigt finns på streamingtjänsten Viaplay, säger Susanne Nylén. 

”Går ut med flaggan i topp”

Viasat kan även glädjas åt att andelen som vill att OS ska gå i SVT gått nedåt under spelen från 68 procent till 66 procent.

– Det är ju en gammal tradition att det ska vara som det alltid har varit. Det var samma sak för två år sedan inför OS i Sotji, men då vände också opinionen. Vi visste att debatten skulle komma upp igen, men vi har suttit ganska lugna i båten och fokuserat på att göra de bästa OS-sändningar vi kan.

Under helgen avslutas OS och med det även Viasats tid som rättighetsinnehavare då Discovery Networks köpt rättigheterna fram till 2024.

– Vi går ut med flaggan i topp. Vi sprängde tremiljonersvallen i räckvidd för TV3 i fredags och damernas final lockade som mest 2,3 miljoner tittare. Det blir en stark avslutningshelg på OS där vi även direktsänder firandet av OS-medaljörerna i Kungsträdgården.