Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Knockade men inte utlsagen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-09

Kovalainen tillbaka på banana i Turkiet

Heikki Kovalainen.

För mindre än två veckor sedan kraschade han och hade tur som överlevde.

Nu är Heikki Kovalainen tillbaka.

– Målet har hela tiden varit att köra i Turkiet.

Det var under det senaste F1-loppet i Barcelona som McLaren-Mercedesen med Heikki Kovalainen plötsligt körde rätt in i en däckstapel.

Hastigheten var närmare 240 kilometer i timmen och bilen borrade sig in under däcken. När han slog i däckstapeln var G-kraften 27 och G-krafter på ungefär hälften kan döda.

Finländaren behövde hjälp ut ur vraket och han flögs med helikopter till sjukhus, men förutom att han förlorade medvetandet en stund så klarade han sig mirakulöst nog helt utan skador.

- Jag kommer inte ihåg någonting av av smällen eller av det som hände efteråt, sade han på gårdagens presskonferens.

– Det första jag minns är att det stod väldigt mycket folk omkring mig på sjukhuset och jag frågade vår teamläkare vad som egentligen hade hänt.

Då hade han lite ont i huvudet och kände sig stel i nacken, men det släppte efter bara några dagar.

– Det såg säkert betydligt värre ut än vad det var. Jag kunde börja träna så fort jag kom hem och nu ser jag fram emot att köra i Turkiet och emot resten av säsongen.

Sedan han lämnade Spanien den 1 maj har han tränat tillsammans med stallets teamläkare hemma i Finland och under den gångna helgen anslöt hans teamkompis Lewis Hamilton.

I går fick Heikki Kovalainen tillstånd av FIAs läkare att köra söndagens lopp i Turkiet.

– Jag ville tillbaka in i bilen så snabbt som möjligt, säger han.

– Formel 1-sporten arbetar hårt med säkerheten, men det är ändå en farlig sport. Som förare är man medveten om riskerna, men det är ingenting som man funderar över. Den dagen man börjar fundera på det så tappar man fokus.

McLaren-Mercedes har nu analyserat vraket och anledningen till kraschen var att en av fälgarna gick sönder.

– Fälgarna på en F1-bil är väldigt komplicerade. e görs av flera olika legeringar och någonting har glidit och sedan brustit, förklarar Mercedes motorsportchef Norbert Haug för tysk media.

– Heikkis olycka var en av de tuffaste i F1-historien och att han klarade sig utan skador visar att säkerheten är god.

Stallet har förberett en ny bil som Heikki Kovalainen ska köra i Turkiet, en av säsongens tuffaste banor.

Följ ämnen i artikeln