Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Det stora hjulstöket

Uppdaterad 2016-10-06 | Publicerad 2015-10-11

Så funkar ett depåstopp i F1 – utforska röda prickarna i bilden

De byter fyra däck på två ­sekunder.

– Numera är det ofta vi i depån som avgör F1-loppen, säger mekanikern Charlie Häggstam.

Han var chefsmekaniker i Caterham, numera byter han vänster bakdäck hos Manor Marussia och han har jobbat i en F1-depå under många år. Han vet precis vad som krävs för att lyckas på banan – och i garaget. Där avgörs numera en stor del av loppen.

– Depåstoppen är otroligt viktiga numera, det är betydligt enklare att ta in två sekunder i depån än att göra det på banan, säger Charlie Häggstam till Sportbladet.

– Det är bara att titta på racen, de flesta omkörningarna görs i samband med depåstoppen, det går snabbare och det är i stort sett gratis, utan risker.

Världens snabbaste depåstopp gjorde Mercedes i Kina tidigare i år. Det tog 1,83 sekunder.…

– Men vi väntade tre tiondelar innan vi släppte bilen för att kontrollera att vi ­inte gjort några misstag. Vi hade en komfortabel ledning och kan unna oss den extra säkerhetsrutinen, sa sportdirektören Ron Meadows då.

Mycket träning

I Japan för två veckor sedan bytte Ferrari fyra däck på Kimi Räikkönens bil på 1,85 sekunder, men den händelsen visades aldrig i tv och det officiella världsrekordet är fortfarande 1,923, satt av Red Bull 2013.

– Vi tränar depåstoppen varje fredag, lördag och söndag under en racehelg. Vi genomför mellan 20 och 25 depåstopp  varje gång. Det är ett precisionsarbete, ­säger Häggstam.

– Gör vi ett depåstopp på tre sekunder med Manor är vi nöjda, vi har inte den avancerade tekniken som exempelvis Mercedes har. Hos dem har alla en knapp på muttermaskinen som trycks in när alla muttrarna är i och då släpper domkraften automatiskt. Även  Ferrari är väldigt långt framme när det gäller depåstoppen, de teamen jagar hundradelar.

”Tror jag har gjort allt”

Det är samma killar som sköter depåstoppen hos stallets båda bilar och ofta har en person samma uppgift under en hel säsong.

– Men det beror lite på hur man är, vilken uppgift passar man till? Jag tror att jag har gjort allt, säger den svenske mekanikern.

Vilka team är bäst på depåstopp?

– Oavsett team gör alla samma jobb och vi kan göra ett perfekt depåstopp och det tar tre sekunder. Hos Ferrari och Mercedes har de bäst grejer, de är också snabbast. Det är tekniken som avgör. Samtidigt är du aldrig bättre än den sista gubben under ett depåstopp. Har han en dålig dag tar stoppet fyra sekunder och inte två. Det kan man tappa en given seger på. ­Alla måste vara samspelta.