Andersson: Det är dags att leverera
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-01-14
Många talanger får bara en enda chans.
Marcus Ericsson har fått två.
Då finns det bara en sak – att leverera.
När Marcus Ericsson avslutade förra säsongen för Super Nova var han besviken, segern i Valencias sprintlopp dränktes i för många misslyckade kval. Han hoppades på en fortsättning i GP2 och på att han skulle få chansen att bevisa vad han är kapabel till.
Det får han.
Han får det i ett klassiskt GP2-stall, i ett av de få stallen som funnits med i toppen sedan serien infördes och han har lagt beslag på en riktigt attraktiv förarplats.
Det visar att Marcus Ericssons arbete under många år har gett resultat, att han är ett intressant namn – och att en förare aldrig är bättre än bilen han sitter i.
Valet att köra för Super Nova 2010 kändes i slutet av förra säsongen som en felsatsning, men i det långa loppet kan det nog vara en stor vinst. Under en tung första säsong har svensken fått lära sig banorna, han har fått kämpa för varje placering, han har tvingats förklara och ta till sig nederlag efter nederlag och han har lärt sig att hantera en dålig bil.
Det har han nytta av i år.
Måste vinna andra året
Hos iSport finns grunden för att lyckas och trots att förutsättningarna är lite osäkra eftersom det är både en ny bil och nya däck 2011, så måste Marcus Ericssons team ändå inför säsongen räknas till toppteamen. Han får en teamkollega som var femma i serien förra året, men Sam Bird är också en förare som Marcus mött mycket i F3 och som han då har kontrollerat. Det är en förare som kan sporra honom till riktigt bra resultat.
För nu är det dags att leverera om den där tunga dörren till F1 ska fortsätta att stå på glänt. Att göra en halvdan säsong första året är okej, men det andra året så måste man vinna.
Och då handlar det om att ta hem mästerskapet för att våga hoppas på en rättvis chans inom F1.
Blir en tuff säsong
Den som blir mästare tredje året anses vara övermogen och måste hitta en annan väg till kungaserien. En väg som ofta är krokig, knölig och väldigt, väldigt dyr.
Vi ska ha klart för oss att det kommer att bli en otrolig tuff säsong för Marcus Ericsson och om han lyckas med målet att ta en placering i toppen av mästerskapet så betyder det inte att han automatiskt får en plats inom F1.
På grund av världsekonomin har F1-sporten förändrats mycket på bara ett par år. Där det tidigare var biltillverkare som styrde och som inte nöjde sig med annat än de bästa talangerna är det i dag privata team som regerar. Team som går att köpa och där talang allt som oftast får stryk av en fet bunt dollar.
Det är tråkigt, men ett faktum och därför finns det bara en sak för Marcus Ericsson.
Han måste leverera – och i år har han fått verktygen för att lyckas med det.