George Russell med pole position i Ungern GP
Publicerad 2022-07-30
George Russell kom från ingenstans – och hittade plötsligt farten.
Han tog karriärens första pole position.
– Fantastiskt! jublar britten.
När alla ögon vändes mot Carlos Sainz, som körde kvalets snabbaste varv i sin Ferrari, så tryckte Mercedes George Russell gasen i botten.
Han hittade farten, han hittade rytmen, slog Sainz tid med fyra hundradelar och överraskade alla - inklusive sig själv.
– Gårdagen var nog den värsta fredagen som vi upplevt i år. Vi visste ingenting, vi kände inte vart vi skulle gå med inställningarna och ingenting stämde, säger han efter kvalet.
– Men sedan på det allra sista varvet i kvalet så kom tiden bara. Jag började bra och sedan så flöt det bara på. När jag körde över mållinjen och såg att vi hade den snabbaste tiden, det var en helt fantastisk känsla.
Överraskning i Ungern GP i F1
George Russell tog Mercedes första pole position för säsongen, han var hela sju tiondelar före sin teamkollega Lewis Hamilton och jagar nu teamets första seger 2022.
– Jag vet inte om vi kan slåss om segern, först måste vi förstå var farten kom i från. Jag vet att vi har en bra racefart, men Ferrari är också väldigt bra i racen så det blir en tuff uppgift, säger britten som gör sin första säsong hos Mercedes.
Pole position för George Russell
Bakom Russell körde Ferraris Carlos Sainz in som tvåa och VM-tvåan Charles Leclerc som trea. För Leclerc som nu ligger 63 poäng efter Max verstappen i kampen om VM var detta ett mycket viktigt kval.
– Jag hade problem med däcken, att få in dem i rätt temperatur och jag hade svårt att få ihop ett varv, säger Leclerc.
– Det behöver vi lösa till i morgon. Jag vet att farten finns där och jag tycker att vi ska kunna vara med och slåss om segern i morgon.
För VM-ledaren Max Verstappen och Red Bull var kvalet till Ungern GP mardrömslikt. Kollegan Sergio Perez inte gick vidare till Q3 och Verstappen drabbades av ett tekniskt problem under det sista kvalsegmentet och körde till sig startposition tio.
I morgon väntar 70 varv på en mycket hoppig och ojämn bana där det är svårt att köra om. Enligt däcktillverkaren Pirelli är ett depåstopp att föredra och det lär bli en strategisk kamp om segern där Ferraris Leclerc stora möjligheter att ta igen lite av det försprång som Verstappen har byggt upp i VM-toppen.