F1 från 2021 - här är förslaget på nya regler
Jean Todt vill återinföra tankningen under loppen
Publicerad 2019-07-17
F1 ser tillbaka för att nå framtiden.
Med ground effect, tätare racing, begränsade kostnader och en fundering kring att återinföra tankningen under loppet.
2020 löper Concorde Agreement, det kommersiella avtal som teamet har med F1:s rättighetsägare ut och därefter vill sporten göra en rejäl nystart. 2021 väntar en ny revolutionerande regeländring och i höst ska detaljerna vara färdiga.
Men redan nu släpper FIA och F1 spännande information om Formel 1 efter 2021 och tillsammans har de arbetat fram fyra målsättningar:
• Både bilar och däck ska locka fram bättre racing.
Den bil som kör bakom en konkurrent ska bara tappa mellan fem och tio procent i downforce. I dag handlar det om en förlust på 50 procent.
• Startfältet ska bli jämnare.
• Bilarna ska se spektakulära ut.
• Lägre kostnader.
Det är inte pengarna som ska avgöra om ett team ska kunna slåss om segrar eller inte.
Formel 1 ska bli bättre efter 2021
Vid den senaste regeländringen 2014 infördes ett nytt motorreglemente, sedan dess har Mercedes vunnit samtliga VM-titlar och det är bara tre team, Mercedes, Ferrari och Red Bull, som har lyckats vinna lopp.
Den stora överlägsenheten till trots kommer de aktuella motorerna vara kvar. I framtiden ska de ska köras på miljövänligare bränsle för att 2025 enbart drivas av biobränsle.
– Vårt mål är att göra Formel 1 bättre, förklarar Liberty Medias sportchef Ross Brawn.
– Samtidigt är det så att det team som jobbar bäst kommer att ha en fördel. Nu handlar det kanske om två sekunder, efter regeländringen kommer det att vara runt två tiondelar.
En stor del av förändringen handlar om att sätta ett budgettak på 175 miljoner dollar och fördela prispengarna på ett betydligt jämnare sätt än i dag. För att lyckas jämna ut förhållandena mellan teamen blir det fler standarddelar till 2021, bland annat vill F1 och Formel 1 se ett gemensamt system för bränsle och för kylning. Om två år ska blir däcken större, man vill även begränsa telemetrin under loppen, ha hårdare reglemente för bilarnas golv, förbjuda dyra material, avskaffa däckvärmarna, ha en standardutrustning vid depåstoppen, låsa in bilarna i Parc Fermée redan på fredagen, flytta torsdagens presskonferenser till fredagen, minska den tillgången till vindtunneln och frysa utvecklingen av växellådan.
Todt vill återinföra tankningen
Dessutom funderar FIA på att återinföra tankningen under loppen, något som skulle kunna göra att bilarna minskar i vikt. De senaste fem åren har F1-bilarna ökat med ungefär 150 kg i vikt, till dagens minstavikt på 743 kg.
– Personligen så skulle jag gärna se att man återinförde tankningen, och jag skulle bli glad om vi kunde ta fram en studie som belyser både de positiva och negativa sidorna av det, säger FIA:s president Jean Todt.
– Bilarna har blivit allt för tunga och det är någonting som vi har diskuterat.
Den 15 september ska det förslag som teamen har arbetat fram vara klart och i slutet av oktober ska FIA:s världsråd klubba igenom det.
– Helst av allt hade vi infört budgettaket ett år innan vi inför de nya reglerna, men tyvärr går det inte, säger Ross Brawn enligt motorsportmagazin och han har ett tydligt mål med den nya förändringen.
– Just nu spelar det ingen till hur bra en förare är eller hur bra hans strategi är. Har han inte rätt material är det omöjligt att vinna. Vi vill att en Charles Leclerc eller en Max Verstappen ska kunna sitta i ett team mitt i fältet och kunna göra skillnad. Allt kommer inte att vara perfekt 2021, även om jag hoppas det. Men F1 kommer att vara på en betydligt bättre väg.
F1-bloggen med Hamiltons åsikter, Rosbergs kritik och bråket kring Haas