Så ska krisen lösas
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-12
”Vi måste halvera våra kostnader”
Finanskrisen skakar F1-sporten –?men i dag ska sporten räddas.
Med nya regeländringar och sänkta kostnader.
Teamen måste spara sju miljarder kronor 2009.
Det är en vecka sedan Sportbladet kunde avslöja att Honda drar sig ur formel 1 och sedan dess har sporten väntat på att fler ska följa deras spår.
I onsdags träffades teamen och FIA för att gå igenom hur kostnaderna ska reduceras och i dag ska den största besparingen inom F1:s historia godkännas av FIAs World Motor Sport Council.
Miljardbesparing
Enligt vad Sportbladet erfar handlar det om att:
?Tester utanför tävlingshelgerna förbjuds omedelbart.
Det innebär att toppteam som McLaren-Mercedes och Ferrari minskar kostnaderna med kring 415 miljoner kr på en säsong. När de 20 testdagarna försvinner minskar kostnaderna totalt sett med runt 2,6 miljarder kr.
?Motorerna ska hålla i fyra tävlingshelger.
I fjol skulle motorn hålla i två helger och det var tänkt att den 2009 skulle hålla tre veckoslut, dessutom vill man sänka varvtalen från 19 000 till 18 000.
Det betyder att teamen kan använda 17 motorer istället för 25 som man kalkylerat med. 2008 använde varje team 60 motorer och innan begränsningen kom använde varje stall upp till 200 motorer per säsong.
?Begränsa arbetet i vindtunnlar.
Toppteamen arbetar i treskift, sex dagar i veckan – dygnet runt i sina vindtunnlar. Istället föreslås en begränsning på 50 timmars arbetstid per vecka för att spara pengar.
Dessutom arbetar FIAs president Max Mosley för att det ska bli enhetsmotorer, något som teamen efter mycket diskuterande nu är något mer positiva till. Enligt motorsporttotal är det för att stallen antingen ska få välja motorer och växellådor från Cosworth eller anpassa sina egna motorer så att de har exakt samma prestanda.
Mindre budget
Allt för att sänka kostnaderna.
Nästa år minskar alla team, utom ett (Force India), sin budget.
–När det gäller vårt team kommer vi nästa år att lägga ut mindre pengar än vad vi gjorde för fem år sedan, säger Mercedes motorpsortchef Norbert Haug till nyhetsbyrån sid.
– De kommande två åren måste vi halvera våra kostnader och öka intäkterna för att klara oss.