”Ibland är det så man tappar andan”
Publicerad 2016-01-23
Rallyfenomenet Ogier om premiären, att köra i Sverige och kärleken till sporten: ’Utmaningar’
I tre år har Sébastien Ogier dominerat rally-VM.
Det tänker han fortsätta med.
– Jag ska köra fort och hålla mig på vägen.
Sedan vill han satsa allt på klassikern Le Mans.
När rallysäsongen räknas samman i slutet av hösten heter världsmästaren Sébastien och kommer från Frankrike. Så har det varit i mer än tio år. Mellan 2004 och 2012 vann Sébastien Loeb samtliga titlar. Därefter lämnade han serien, men namnet fortsatte att dominera. Sedan 2013 har Sébastien Ogier avslutat varje år som världsmästare.
– Jag är otroligt nöjd över att få sitta i min Polo R WRC igen. Under jullovet var jag två veckor på Maldiverna, där laddade jag batterierna och gjorde absolut ingenting annat än låg i solen. Nu är det härligt att vara tillbaka, säger VW-föraren till Sportbladet inför helgens VM-premiär i Monte Carlo.
– Jag kan inte föreställa mig en bättre säsongspremiär. Jag har vunnit Monte Carlorallyt de två senaste åren och jag vill absolut vinna i år igen. För mig är det årets viktigaste tävling eftersom min familj och de flesta av mina vänner är på plats.
Tävlingen som startar och avslutas i Monaco avgörs till stora delar i de franska alperna. Väderförhållandena växlar snabbt, det kan vara sol och tio grader varmt på vissa sträckor, sedan snöar det och är ett par minusgrader på andra. Rallyt hade premiär 1911 och anses vara en av de mest prestigefyllda biltävlingarna som fortfarande finns, tillammans med F1-loppet i Monaco, 24-timmarsloppet i Le Mans, Dakarrallyt och Indy 500.
Däckvalet nyckeln
Vad krävs för att köra bra i Monte?
– Däckvalet är nyckeln. Vi förare är beroende av våra isspioner och metrologer. Man måste behärska väderförhållandena perfekt, förstå hur vädret i alperna fungerar. Det är unikt, säger Sebastien Ogier.
Efter deltävlingen i Monte Carlo väntar Rally Sweden. Förra året vann Ogier båda tävlingarna och tog ett grepp om VM redan i februari – något han aldrig släppte.
– Det gav oss en skjuts framåt, vi hade ett större självförtroende i Mexiko. Dessutom var de två första segrarna speciella. Det betyder enormt mycket att få vinna i Monte Carlo, det är på hemmaplan, säger han.
– Att sedan slå alla de nordiska förarna i ett snöigt Sverige är underbart för alla förare som inte kommer från Norden.
Precis som de flesta av världens mest framgångsrika idrottsmän är han otroligt fokuserad, ambitiös och noggrann. Han studerar sina egna insatser på video för att se hur han kan tjäna någon sekund och var han kan välja ett bättre spår.
– Tre VM-titlar är mer än vad jag vågade drömma om när jag startade min karriär, men att ta en mästartitel betyder inte att du inte vill göra det igen. Om du trappar den känslan är du ingen vinnare, självklart vill jag och Julien försvara vår titel.
”Startar från noll varje år”
Vad är nyckeln för att lyckas?
– Att köra fort och stanna kvar på vägen.
Hur utvecklas du som förare från år till år?
– Det är en svår fråga, som jag ser det startar varje säsong om från noll. Jag försöker alltid att förbereda mig och fokusera så mycket jag kan och självklart försöker jag att lära mig från de misstag jag gjorde förra året. Innan varje rally så tittar jag och Julien alltid på hur vi körde det rallyt förra året, vi analyserar vår körning och försöker låta bli att göra samma missar. Rally är den motorsport som kräver mest erfarenhet.
”Fantastiska landskap”
Kan du beskriva din kärlek till rallyn och känslan bakom ratten?
– Jag älskar att sporten är så varierad och att det hela tiden är så många oförutsedda utmaningar som vi ställs inför. Vi kör på många olika underlag, som is och snö, ibland är det en märklig blandning av dem båda. Du kör på olika sorters asfalt, grus och i lera. I Mexiko kör vi på hög höjd och det är enormt varmt, men ett par veckor tidigare körde vi i 20 minusgrader i Sverige. Det är aldrig samma förutsättningar två gånger. För mig är det en enorm utmaning att kunna anpassa mig till de olika förhållandena väldigt snabbt och det jag älskar mest av allt. Sedan ska man inte glömma bort att inom vår sport får vi se några av de mest fantastiska landskapen som du kan föreställa dig. Ibland är det så att man tappar andan.
Han vann junior-VM 2008 och har tävlat i rally-VM efter det. Efter WRC-karriären är det flera rallyförare som drömmer om en seger i Dakarrallyt. I årets upplaga vann både Sebastien Loeb och Mikko Hirvonen etappsegrar och Carlos Sainz har vunnit hela tävlingen, men för Sebastién Ogier är det andra saker som lockar. Han vill köra racerbil.
– Nu är jag väldigt nöjd med rally-VM, men framöver? säger han.
– Jag har en otroligt stor respekt för Seb och Mikko som tog sig an Dakaräventyret och den otroliga utmaningen, men jag skulle gärna köra Le Mans 24-timmarslopp. Jag är enormt fascinerad av de bilarna, prototyperna. En sådan sak gör jag inte utan att förbereda mig ordentligt, jag skulle aldrig köra den tävlingen bara en gång.