”Man är helt utlämnad...”
Publicerad 2013-01-05
Berglund jagar seger i ökända Dakarrallyt: Min tur att ta revansch
21 deltagare har mist livet, den senaste för ett år sedan.
Ändå lever Dakarrallyt vidare.
– Sådana saker kan hända var som helst, säger Thomas Berglund.
43-åringen är den enda svensken som deltar i tävlingen i år, han kör för sjätte gången.
– Det känns som om det är min tur att ta revansch i år. Förra året hade vi problem med bränslesystemet och när det väl var fixat så låg jag för långt efter, säger han.
– Vi hade en ny cykel och hade inte budget att testa den tillräckligt mycket innan, nu har vi fått ordning på det och i år känns det som om jag ska kunna uppnå min målsättning.
Startar i öknen
För första gången startar nu tävlingen i öknen, i Peru. Den fortsätter sedan in i Chile, vidare till Argentina och avslutas i Chiles huvudstad Santiago.
– Det är världens tuffaste utmaning – absolut, det finns andra endagarstävlingar i enduro och Novemberkåsan som är svårare tekniskt, men detta är så mycket mer.
– Även om det kanske är lättare körning rent tekniskt så är det två veckor, svår navigering, dåligt med sömn och du är helt utlämnad.
Och även om arrangören gör allt för att garntera säkerheten för förarna så inträffar det olyckor. Förra året omkom en förare redan på den första etappen sedan han fått en hjärtinfarkt när han fallit av sin motorcykel. Det var det 21:a dödsfallet bland deltagarna.
Räknar man till dödsolyckor med åskådare är det ännu fler, exempelvis omkom två åskådare i en helikopterolycka i samband med tävlingen 2012.
– Jag tycker att det har blivit bättre sedan vi lämnade Afrika och kom till Sydamerika, men det är klart det händer dödsolyckor, säger Berglund.
– Det kan hända var som helst, säg att föraren missar en varning i roadbooken, då kan det gå riktigt illa. Oavsett om arrangörerna lägger roadbooken i oktober och sedan kör sträckan igen tre dagar innan det att vi gör det så finns det risker. Det kan man aldrig komma ifrån.
”Det största”
Tävlingen är tuff, den är ökänd och du har kört den sex gånger så utmaningen har du redan klarat. Varför kör du den igen?
– Det är en bra fråga...men jag har kört allt annat i enduro och motocross och Dakarrallyt är det största. Man är helt utlämnad till sig själv, jag får uppleva fantastiska saker och passera vykortsliknande vyer och jag försöker verkligen att titta och uppleva samtidigt som jag ska prestera. Det är något mycket speciellt det går inte att komma ifrån.
– Men nu är det nog sista gången. Det är tufft att driva runt satsningen ekonomiskt och familjen tycker väl att det är måttligt kul.
Hittills har han som bäst varit 12:a i tävlingen, en placering som han hoppas förbättra i sitt sista försök.
– En plats bland de tio främsta är målet.
Målgången är i Santiago de Chile om 14 dagar.
HÄR ÄR HETASTE FÖRARNA – DE SLÅSS OM SEGERN
MOTORCYKEL
Cyril Despres, Frankrike.
nHar vunnit rallyt fyra gånger, senast 2012.
Helder Rodrigues, Portugal
nHan tog sin första pallplats 2011, var trea i fjol.
Utmanare
Pål Anders Ullevålseter, Norge
nDen rutinerade norrmannen var tvåa 2010 och är alltid med bland de tio bästa förarna.
Marc Coma
nHar vunnit tre gånger, är skadad och har lämnat återbud.
Bil
Nasser Al Attiyah, Qatar.
n Han vann 2011 och var tvåa 2010, han vann även en bronsmedalj i skytte i OS i somras. Ny kör han en buggy och målet är en seger.
Carlos Sainz, Spanien
n Den före detta världsmästaren i rally är teamkompis med Attiyah, vann 2010.
Giniel De Villiers, Sydafrika.
n Han vann Dakar 2009, var tvåa 2010 och 2006. Kör för Toyota.
Stephane Peterhansel, Frankrike. En riktig ökenräv. Han har tio segrar i Dakar, sex med mc och fyra med bil. Han kör med en MINI som han vann med 2012.
Utmanare
Nani Roma, Spanien
n Han vann Dakar med MC 2004, men kör numera bil. Han kör för MINI och startar för 17:e gången.
Guerlain Chicherit, Frankrike.
n Flerfaldig världsmästare i extrem skidåkning som inledde Dakarkarriären 2005, även han kör buggy.
DAKARRALLYT/FAKTA
155 bilar
189 motorcyklar
75 lastbilar
40 fyrhjulingar