Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Kenny Bräck om karriären och kraschen

Uppdaterad 2021-05-07 | Publicerad 2019-10-15

2019 körde två svenskar för första gången Indy 500.

2020 kör båda två i ett toppstall – och intresset har inte varit så stort sedan Kenny Bräck vann mästerskapet, Indy 500 och överlevde den fruktansvärda kraschen på Texas Motor Speedway år 2003.

De svenska racingfansen har en väldigt speciell relation till amerikansk racing. Det var där som Kenny Bräck vann mästerskapet 1998 och tog segern i racingklassikern Indy 500 året efter.

– Det är först i efterhand jag insett vad en seger där betyder. Trots vinster, mästerskapseger eller rekord i de flesta motorsport discipliner jag fått förmånen köra är det segern i Indy 500 de flesta kommer ihåg, sa Kenny Bräck i en intervju med Sportbladet inför Indy 500 i våras.

– AJ Foyt sa en gång “you ain’t shit until you’ve won the indy 500”. Det uttalandet är inte fel.

Det var då som fansen hemma i Sverige lärde sig uppskatta de snabba och svårkörda ovalerna i en kombination med spännande stadslopp och utmanande racerbanor och när både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist fick chansen att köra i mästerskapet 2019 väcktes intresset på nytt.

När sedan Rosenqvist avslutade säsongen som sexa i mästerskapet och Ericsson skrev på för samma topp stall som sin svenska kollega till 2020 ökade intresset ytterligare.

Kenny Bräck minns ingenting av kraschen

Och tankarna går tillbaka till Kenny Bräck, värmlänningen som finansierade sin egen karriär genom att bland annat sälja chips och som trots talang och ett test för Williams aldrig tog sig till F1.

Han valde USA och SVT har nu publicerat en dokumentär i fyra delar om Kenny Bräcks framgångsrika karriär, fruktansvärda krasch och det liv han lever i England i dag.

Säsongen 2003 var väldigt tuff för Bräcks team Rahal och i säsongens sista lopp inträffade den allvarliga olyckan när Bräck kämpade om tredjeplatsen med sydafrikanen Tomas Scheckter. Bilarna kolliderade och svenskens bil slogs upp i skyddsnätet, slog i en stolpe och bröts sönder. Man uppmätte 214 G vilket är det högsta värde som man uppmätt sedan registreringen av kraschvåldet inom racingen infördes.

– 2003 var väl inte min dag på Texas Motor speedway kan man väl säga, säger Kenny Bräck i dokumentären.

– Jag minns ingenting av detta, men jag vet att jag inte hade någon puls när räddningsteamet kom dit.

Ångrar ingenting

Kenny Bräck hade en enorm tur i oturen den dagen. Han fördes till sjukhuset och läkarna kunde konstatera att han hade frakturer på ryggkotor, på lårbenet och komplicerade frakturer även på båda vristerna. Dessutom drabbades han av en blodpropp och läkarna tvingades operera bort gallblåsan.

– Han hade väldigt omfattande skador och han skulle egentligen ha dött och om han inte gjorde det skulle han ha blivit förlamad. Han ska vara otroligt glad över där han är i dag, säger läkaren Peter Edwards till SVT.

16 år har passerat sedan olyckan i oktober 2003, Kenny Bräck har gjort comeback, lagt av, lotsat Marcus Ericsson till F1 och i dag arbetar han för biltillverkaren McLaren, som vid sidan av F1 tar klivet in i Indycar 2020. Bräck arbetar med att testa företagets sportbilar som sedan säljs på den öppna marknaden.

– Jag ångrar ingenting, säger 53-årige Kenny Bräck i dokumentären.

– Inte kraschen heller. Det är en del av den jag är. Jag är en hopskruvad plåtgubbe i dag. Men så är det. Så har min historia varit och jag ångrar det inte.