Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Här är förarna som gör upp om titeln

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-02

Vem vinner - och vilka hamnar längre ner i startfältet.

Sportbladets STCC-krönikör Johan Linderstam rankar förarna i årets mästerskap.

Richard Göransson regerande mästare som utmanar om titeln i år också.

De gör upp om titeln

Robert Dahlgren, Volvo Polestar Racing, Volvo C30

Är grymt snabb bakom ratten, har hela tiden nosat på toppen och vill kanske vinna mer än någon annan eftersom han saknar en STCC-titel. Med en bil utan barnsjukdomar är han kanske starkaste kandidaten till titeln.

Richard Göransson, West Coast Racing, BMW 320si

Debuterade i STCC 2003, och tre STCC-titlar sedan dess säger allt. En vinnarskalle som inte nöjer sig med något mindre än guld. Dessutom tillbaka i West Coast Racing som han tagit två titlar med.

Thed Björk, Flash Engineering, BMW 320si

Kommer in i teamet i ett läge där bilen är snabb och där flera bitar verkar fallit på plats, och Thed säger själv att allt känns fullkomligt kanon. Vi vet att han är snabb, och han kommer utmana hela vägen.

Robin Rudholm, West Coast Racing, BMW 320si

Har grymt tempo i kroppen, har ett bra team i ryggen och blir en dark horse i sammandraget. Frågan är om han kan hålla ihop det över en hel säsong. Rudholm har en tendens att dippa ibland.

De slåss om platserna bakom

Tommy Rustad, Volvo Polestar Racing, Volvo C30

Norrmannen vann mästerskapet 2000, besitter snabbheten och har potential att utmana om segrar. Kan bli en överraskning i år.

Roger Eriksson, Nordic Fine Art, Seat Leon

Bara 21 år gammal tillhör han framtiden och är en förare att hålla ögonen på. Kan han ta ytterligare ett kliv blir han intressant.

Jan Nilsson, Flash Engineering, BMW 320si

Man kan aldrig räkna bort en gammal rutinerad räv som Flash. Kan bli någon seger, men titeln rår han inte på.

Fredrik Ekblom, Biogas.se, Volkswagen Scirocco

Har inte med toppen att göra, men när teamet fått ordning på grejerna kan poängen trilla in. Kommer dock ta ett tag, frågan är hur länge.

De ska bevisa att Linderstam har fel

Mattias Andersson, MA:GP/Alfa Romeo, Alfa Romeo 156

Tomas Schie, Chevrolet Motorsport, Chevrolet Lacetti

Johan Sturesson, MA:GP/ IPS, Peugeot 308

Thomas Engström, Engström Motorsport, Honda Accord Euro-R

Patrik Olsson, Biogas.se, Volkswagen Scirocco

Följ ämnen i artikeln