Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Racerföraren Felix Rosenqvist i stor intervju

Om riskerna och jakten på titeln i IndyCar

Publicerad 2019-09-20

Felix Rosenqvist har tagit två pallplatser, en pole position och han har chansen att bli årets nykomling i IndyCar.

Ändå är han inte helt tillfreds.

– Jag är sällan jättenöjd för det finns alltid detaljer att förbättra, säger han.

– Målsättningen kan aldrig vara att komma tvåa. Jag vill vinna.

Redan inför årets säsong pratade han om att han ville ta en seger, för det har han alltid gjort när han kört en hel säsong i ett nytt mästerskap. Men det var innan han kom till IndyCar - ett av världens jämnaste mästerskap där det inför säsongsfinalen i morgon inte alls är givet vem som vinner titeln. Fyra förare har chansen på den klassiska banan i Laguna Seca. En racerbana där IndyCar inte har tävlat på 15 år, men där det i säsongsfinalen delas ut dubbla poäng.

Där satsar Rosenqvist mot att ta årets första seger.

– Visst är jag nöjd över att jag har tagit två andraplatser under min debutsäsong, men jag vill ha mer. Jag vill vinna. Jag känner att det är en tidsfråga och jag är övertygad om att den vinsten kommer snart, säger han till Sportbladet.

Inför säsongsfinalen har han stora möjligheter att bli årets rookie. Det är en titel som hans team Chip Ganassi Racing inte vunnit sedan 1999 då Juan-Pablo Montoya gjorde ett sensationellt bra år innan han fortsatte mot framgångar som segern i Indy 500 även i Monacos GP i F1.

”Tror vi är odödliga”

27-årige Rosenqvist har under året skapat stora rubriker, både för sina framgångar på banan och för två häftiga krascher. Båda två inträffade på ovalbanor, en inför Indy 500 och en under deltävlingen på Pocono för en månad sedan.

Det är den bana där Justin Wilson omkom 2015 och där Robert Wickens skadades så svårt 2018 att han numera sitter i rullstol. Hösten har sedan fortsatt med en dödsolycka i Formel 2 och ytterligare en otäck krasch i Formel 3.

– Jag försöker att se det positivt. Det är tragiskt när det inträffar, men det påminner oss om att racing är farligt. Även om jag själv inte tänker på det sättet tror jag att många av oss tänker att vi är odödliga. Vi har ett farligt yrke och man får använda den typen av incidenter till att påminna sig själv om hur viktig säkerheten är. Hur viktigt det är att vara förberedd och att man måste ha respekt för det yrke vi utövar, förklarar Felix Rosenqvist.

Felix Rosenqvist om riskerna och jakten på titeln i IndyCar

– Wickens olycka har påverkat mig, det är möjligt att det har gett mig en annan approach till ovaler. När det är en hård fajt och man måste riskera det lilla extra så känner jag instinktivt att jag inte gör det. Jag tar inte risker innan jag vet var jag är, var bilen är och jag har en bra känsla bakom ratten. Jag är inte villig att riskera allt.

•Hur har du upplevt de två krascherna du har haft under årets säsong?

– Den på Indy var egentligen värre eftersom jag gjorde ett misstag och det sätter sig i huvudet . Varför tappade jag bilen? Vad hade jag kunnat göra annorlunda? Det är en situation som jag hade kunnat påverka. Den i Pocono såg värre ut, men den kunde jag aldrig påverka. Så länge jag har kontrollen är jag trygg, men där blev jag indragen och flög upp mot staketet. Jag kunde bara blunda och hoppas på det bästa.

•Som förare hur hanterar du de risker som finns?

– På starlinjen lägger man bort det, jag tänker inte på det även om jag har respekt för det, säger Felix Rosenqvist.

– Det värsta som finns är att sitta i bilen och se andra bilar komma i full fart mot dig. Då är det rena casinot och då tänker man på allt man inte vill tänka och vill bara ta sig ut situationen.

”Kommer att vara starkare 2020”

En vecka efter den otäcka kraschen på Pocono var han tillbaka i bilen och körde säsongens bästa ovalrace i Gateway och inför 2020 vet han precis vad som krävs. Vad det är som han måste förbättra för att kunna avancera i mästerskapet.

För även om han har chansen på en sjätteplats i år är han inte nöjd.

– Krascherna har påverkat mig och det måste jag jobba mig ur. Alla kommer att krascha på ovalerna frågan är bara när. Jag fick min krasch tidigt och måste arbeta med det. Det känns inte som om ovalerna faller sig naturligt än och det kräver betydligt mer arbete från min sida.

– Ska jag kunna vara med och utmana om mästartiteln måste jag förbättra mig i ovalerna, det är nyckeln.

Fem av de 17 loppen 2020 avgörs på ovaler, fyra av dem på stadsbanor och övriga sju på traditionella racerbanor.

– Även om jag förberedde mig bättre än någonsin inför årets säsong så kommer jag att ha så mycket mer med mig nästa år. Jag har erfarenheten av 17 race, jag vet vad strategin innebär och att en omkörning i början av loppet kan ge tre placeringar i slutet. Jag vet hur depåstoppen fungerar och vilken strategi som är att föredra, säger Felix Rosenqvist.

– Det gör mig naturligtvis ännu starkare till nästa år.

Annas motor 21.9 - veckans snackisar

1) Scandinavian Raceway i Anderstorp

DTM kommer till Sverige i juni 2020. Det betyder internationell racing av världsklass. Detta blir en höjdpunkt för alla svenska racingfantaster.

2) Felix Rosenqvist

Blir han årets rookie i Indycar? Möjligheterna är stora näst mästerskapet avgörs i morgon.

3) Lewis Hamilton

Mercedes är favoriter när F1 kommer till Singapore. Efter två banor där motorn gjort skillnad handlar det nu om 1403 långsamma kurvor och ett race som tar nästan två timmar.

4) Mika Kallio

Finländaren gör comeback i motoGP. Han ersätter Johann Zarco hos KTM redan i helgen.

5) Ferrari

Med en ny nos vill Ferrari behålla kommandot när F1 kör i Singapore, lyckas det?

6) Fredrik Lindgren

Den svenske speedwayföraren är fyra i VM inför helgens deltävling i Storbritannien, bara fem poäng från en pallplats.

7) Sebastien Loeb

Fransmannen stannar i WRC. Han kör sex deltävlingar för Hyundai även 2020.

8) Romain Grosjean

Haas bekräftar Grosjean som förare intill Kevin Magnussen. Därmed ser dt tufft ut för Nico Hülkenberg. Han har bara två alternativ, Alfa Romeo eller familjen Red Bull och inget är speciellt troligt.

9) Safarirallyt

Nästa år gör klassikern comeback i WRC. Avtalet gäller över tre år och det pratas om att tävlingen ska avgöras i juli, men kalendern väntas inte vara klar innan oktober.

10) Pontus Lönnström

23-åringen gör en satsning på JVM i rally 2020.

Motorstopp

Robert Kubica

F1-karriären är över efter 2019. han lämnat Williams. Det snackar om DTM.

Följ ämnen i artikeln