FORMEL SVETT
Publicerad 2011-04-07
Asfalten är 50 grader varm
F1 väntar på ett helvete.
Med en fruktansvärd värme – och risk för storm och skyfall.
– Malaysia är en riktig utmaning, säger Rubens Barrichello.
Den rutinerade Williamsföraren vet att det gäller att utrusta sig med en kylväst och blöta handdukar för att klara hettan på Sepang. Det kommer att vara runt 33 grader varmt i luften och luftfuktigheten kan vara upp till 90 procent.
Det betyder att värmen i cockpit ligger på närmare 40 grader och att förarna tappar ungefär tre kilo i vikt under loppet. Eftersom asfalten kan hålla en temperatur på upp till 50 grader lider även materialet av de extrema förhållandena.
”Krävande”
– Sepang är enormt krävande. Det blir ett riktigt test för kylsystemen och för däcken. Temperaturen på banan är mellan 20 och 30 grader varmare än vad det varit hittills i år, säger McLarens stallchef Martin Whitmarsh till Motorsportmagazin.
Däckleverantören Pirelli utgår från att det krävs mellan tre och fyra depåstopp per förare under de 56 varven.
– Det krävs att däcken är stabila även vid höga hastigheter, och det gör däcksituationen väldigt svår. Vi kommer att få se många depåstopp, säger Mc-Larens Jenson Button som vann i Malaysia 2009.
Regn varje dag
Den gången bröts loppet eftersom det var omöjligt att köra när regnet öste ner och förvandlade banan till en flod. Den risken finns även i år. Väderleksrapporterna talar om att det ska bli regn både under lördagen och söndagen, men temperaturen håller sig ändå över 30 grader.
– Det regnar varje dag, frågan är väl egentligen bara när och hur mycket. Det kommer att bli riktigt knepigt, säger världsmästaren Sebastian Vettel, Red Bull.