Jättekaos för Blåvitt – däck exploderade
IFK Göteborg tvingades nödlanda på väg till Spanien
Publicerad 2023-02-02
GÖTEBORG-ALICANTE. IFK Göteborg har vunnit titlar i Sverige och Europa – och rest runt i världen.
Men på planet på väg till försäsongslägret i Spanien tog piloten beslutet att nödlanda. Piloten trodde han hade 30 fullpumpade fotbollar i bagaget.
– Det var flygbolagets beslut. Vi har inte gjort något fel, säger team managern Hannes Stiller.
Några minuter försenat lyfte Norwegians flight från Göteborg, Landvetter under torsdagsförmiddagen. Destination: Alicante där direktflyget skulle landa 13.55.
Så blev det inte.
På planet fanns IFK Göteborgs spelartrupp och ledare, ett 30-tal personer, på väg till ett tio dagars träningsläger i Torrevieja.
Fick beskedet i högtalarna
Efter 30-40 minuters flygning meddelade kaptenen för flygplanet dramatiskt i högtalarsystemet:
– Jag har ett udda besked. Det har kommit till vår kännedom att vi har ett 30-tal uppumpade bollar ombord. På grund av risken att de kan explodera behöver vi mellanlanda i Köpenhamn.
PLUS: Guldplan 2023: 60 min bara om IFK Göteborg
– Väl på marken ska luften släppas ur bollarna, Vi beräknar att det tar cirka 30 minuter. Vi ber om ursäkt för det inträffade.
Med på det fullsatta planet finns även journalister från Aftonbladet och Göteborgs-Posten.
Efter en timmas mellanlandning och kontroll av bollarna lyfte planet från Kastrup i Köpenhamn mot Spanien – med ett 30-tal fotbollar fortsatt i bagaget.
En i besättningen säger till Sportbladet:
– Vi blev kontaktade av flygplatsen (Landvetter) när vi var i luften eftersom de hade glömt att meddela oss och piloten om att lasten innehöll bollar. De hade nog uppfattat att de var pumpade. Men vid mellanlandningen kontrollerade piloten och personalen med klubben bollarna och de var utan luft.
”Kommer bestrida”
IFK Göteborgs materialförvaltare Rolf Gustavsson säger till Sportbladet:
– Vi har tagit ur luften ur bollarna innan avresan. Det är nya bollar och de ser ut att vara pumpade. På något sätt fick de indikation att det var luft i dom. Det var falskt alarm, säger Gustavsson som själv dubbelkollade bollarna vid mellanlandningen.
Vid 15.40 landade planet i Alicante.
Kan ni ha gjort något fel så att IFK Göteborg krävs på ersättning av flygbolaget?
– Det vore helt galet om vi krävdes på något. Det här var helt piloten och flygbolagets beslut (att landa och kontrollera bollarna). När vi kollade bollarna i Köpenhamn så var det inga problem. Det var inget tryck i bollarna annars skulle vi inte flugit vidare så snabbt, säger Hannes Stiller. Men jag kan lugnt säga att jag aldrig varit med om något liknande.
– Får vi några krav på oss kommer vi bestrida dem, säger Stiller.
Däcket exploderade
Väl på marken var inte problemen ur världen.
På vägen till spelarhotellet i Torrevieja exploderade ett av däcken på den buss som laget åkte i.
– Det var på motorvägen, tio minuter ifrån anläggningen som det small till, säger team manager Hannes Stiller till GP.