50 miljoner skattekronor ska kastas i sjön framför slottet
ROTTNEROS. Nu kommer årets sämsta reklamjippo till Stockholm.
Kostnad: 50 miljoner kronor.
För skattebetalarna.
Mitt under finanskrisens allra mörkaste stunder rullar pengarna i Stockholm.
Rakt ner i Strömmen.
Volvo Ocean Race kommer till stan och Skeppsbron är avstängd sen veckor, bilköerna ringlar kilometervis runt Gamla stan, folk får inte ens promenera längs Skeppsbron för där byggs eventtält och barer.
Just när huvudstaden hunnit förtränga Vattenfestivalernas sista obehagliga minnesfragment så satsade stadens kommunpolitiker 50 miljoner spänn på att släppa in öltält och en jävla massa slipsnissar som kastar pengar i sjön framför slottet.
Där ska stadens nobless se på när Volvo och Ericsson skrattar alla avskedade anställda rakt i ansiktet.
Vilken reklam – vilket underbart sätt att använda skattemedel.
Inte sen på regalskeppet Vasas tid 1628 har allmänna medel så synbart och övertydligt kastats rakt ner i Strömmen.
Och inte bara allmänna. Även Vasa hade ju en del privata sponsorer. De fick cash från diverse banker och redare. 40 000 riksdaler.
Volvo Ocean Race har fått pengar från aktieägare och alla andra som ska in och täcka för företagets dåliga affärer.
– Öh, grabbar, hur gör vi reklam för en bil? Möte, brainstorm, möte, brainstorm, möte. Aaah. Vi satsar på båtar. Wow. Genialt. Marketing flow. Impact.
Kostar Volvo 400 miljoner
Den här fullständigt meningslösa seglingstävlingen betalas av Volvo med 400 miljoner kronor.
För den summan får man en tävling där exempelvis 27 olika Ericsson-båtar tävlar mot varandra och är man supporter till Ericsson 27 så hejar man så klart på den båten... inte.
Ingen är supporter till Ericsson 27. Annat än seglarnas familjer, antar jag. Ingen bryr sig om vem som vinner den här tävlingen, den är bara en tävling i att arrogant använda marknadsmedel till allt annat än det de ska användas till, nämligen till att marknadsföra och sälja produkter.
Jag känner folk på Volvos marknadsavdelning och de gråter blod över att det inte finns pengar till att lansera och rädda Volvo ur bilkrisen – för alla pengar går ju till en löjlig båttävling. 400 miljoner minst. Sannolikt mer. Allt medan Volvo själva avskedar folk på löpande band.
Percy Nilegård avundsjuk
Ericsson satsar ännu mer. 600 miljoner enligt branschtidningen Resumé.
För det får man kundmöten. Chefer på olika företag låter sig mutas att besöka hamnstoppen ute i världen eller till att segla med (!) en stund ute på sjön. Sen förväntas de köpa produkter från Ericsson. Eller Volvo.
Det är en marknadsekonomins allra gråaste gråa zon där etiken prima ballerina-balanserar på ett flytande fundament av mutkolvar.
Och det roligaste av allt är att TV4 är med på båten i en nästan unikt omotiverad journalistisk satsning.
I diverse kommunikéer skriver man att det här är en självklar program-
vara och sen skickar man Nyhetsmorgons redaktion runt världen för att göra vansinnigt roliga kalkonsändningar.
Jag känner folk på TV4 och Nyhetsmorgon som gråter blod över dessa påtvingade satsningar som betalas av Volvo och Ericsson och inte av TV4. Journalistisk heder till salu. Pengar rakt ner i fickan. Cash flow. Impact. Det är en programsatsning a la Göran Ellung som skulle göra Percy Nilegård grön av avund.
Redaktionen hatar satsningen.
Tro mig, jag vet.
De vet att den inte handlar om journalistik utan om att sälja ut sin heder. Bara Lasse Bengtsson och Tittarombudsmannen Janne Andersson har gått ut offentligt och kritiserat den.
Roligast av allt på TV4 är själva sändningarna från tävlingen. Andreas Odén ser ut som om han bevakar en tävling i att producera den tråkigaste Samuel Beckett-föreställningen. Inget händer. Ingen tittar. Ingen bryr sig. Utom marknadsnissarna.
De bryr sig om att deras firmamärken syns.
Det gör de. De kan vara lugna.
Allt medan regalskeppet Volvo avskedar folk, Ericsson avskedar folk och bilarna står kvar i hangarerna på Hisingen.
Och Stockholms kommun undrar var man ska ta de där 50 miljonerna från för verksamhet...
Kollade ställningen i går. Ohyggligt rafflande. Ericsson 3 slog Puma, fyra kom Telefonica Black före Ericsson 4. Wow. Stoppa pressarna. Lugna supportergrupperna.
Själv skulle jag vilja veta hur många av de som beslutade om 50 miljonersatsningen som var nedbjudna till Alicante och Kapstaden för att låta sig bedåras...
Hedebyborna och Mäklarna är sommarens bästa tv.
George Foremans blötfeta son och hans lönnfeta motståndare visade verkligen boxningens kris.
När man läser om Harbuzis flyttplaner undrar man ju mest om ifall Hasse Borg slutat skriva slavkontrakt med sina spelare.
Sven Göran Erikssons idéträdgård på Rottneros trädgårdsmässa i går var förtjusande med pelargonen ”Toscana Magnus” som målvakt. Heja Svennis.