TV4-sportens tittarskara – lika flyktig som en gas
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-23
Det har skrivits en del om det kanalrally som utkämpas mellan SVT och TV4 på söndagar.
Ibland är TV4-sporten störst på söndagkvällen och då brukar man kanske skriva till exempel att SVT är i djup kris, ålderdomliga och förstenade.
Ibland tar SVT tillbaka förstaplatsen och då skriver man väl mestadels… ingenting, eftersom det inte ligger några dramatiska poänger att hämta där.
Men det är någonting med tittarsiffrorna som jag inte begriper. Andra program ligger ofta på fasta tittarsiffror program efter program, som Melodifestivalen med tre miljoner eller Sportklubben med 20 000. Eller så ser man en ökande eller vikande trend.
Men TV4-sporten på söndagar måste tillhöra våra mest oberäkneliga program, med en tittarskara lika flyktig som en gas.
Medan Sportspegeln trummar på, pålitlig som en Tobias Linderoth på ungefär 7-800 000 så svingar sig TV4-sporten i lianerna som en Sypniewski, med tittarsiffror på mellan 400 000 och miljonen, enligt innevarande års statistik.
Den 13 januari hade TV4-sporten 430 tittare och blev krossat av Sportspegeln som hade dubbelt så många. Men för knappa två veckor sedan hade TV4 970 000 tittare, 200 000 fler än SVT.
Förklaringen finns i Köping
Hur går det här till? Peter Jihde-effekt? Slumpen?
Nej, förklaringen finns, kanske tråkigt nog, att söka i Köping.
Hela januari hade TV4-sporten ganska kassa siffor på söndagar.
Hela februari har man varit förbi Sportspegeln. För framför sig har man haft ett lok 20.30 som heter ”I en annan del av Köping” och som har legat på siffror uppemot 1,3 miljoner.
En hare som har dragit med sig Sporten upp på höga nivåer.
Samma skillnad såg man när Parlamentet slutade gå i december – plötsligt rasade TV4-sportens siffror.
Det verkar alltså som att tvsport-tittaren på söndagar – denna otrogna hund – inte är någon kvalitetssökande robot som noga väljer hur bra Klüftar, Anjor och Holmar presenteras av Popsar, Jihdar och Peppe Engar.
De verkar vara minst lika intresserade vilket program som föjer efter – ibland ända upp till 60 procent - och att tv-kvällen i soffan ska fungera som paket betraktat.
Men det mest sedda sportnyhetsporgrammet hittills i år är ändå ett SVT-program, nämligen Sportnytt i lördags som drog hela 1,1 miljoner tittare.
Vilket program som följde direkt efter?
The omoralisk melodifestival, naturligtvis.