Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Gratis gulblå tröjor – till de som syns i tv

Publicerad 2016-12-12

EM-generalen: ”Egoistiskt”

Malvina, närmast i bild, med sina lagkamrater.

GÖTEBORG. Tv-produktionen vid handbolls-EM delar ut svenska landslagströjor till publiken.

Man bara till dem som syns i tv.

– Egoistiskt, säger EM-generalen Frank Ström.

– Jättetråkigt, säger Malvina Hessel, 10.

Följ ämnen
Handboll

Vid Sveriges EM-premiär på Hovet samt Sveriges första match i mellanrundan i Scandinavium har samtliga åskådare fått en typ av replica av den blågula landslagströjan.

Det är det europeiska förbundets (EHF:s) mediepartner InFront, som också ansvarar för den kritiserade tv-produktionen, som placerat en tröja på varje stol i arenan. Tröjan har i sin tur sponsrats av en jätte inom byggvaruhandeln.

Men inför Sveriges måstematch mot Frankrike på måndagen har man bara lagt ut tröjor på den långsida som syns i tv för att skapa en gul vägg där.

”Tråkigt för tjejerna”

Malvina Hassel, 10, är på plats i Scandinavium med sitt lag, F06 från Aranäs i Kungsbacka, och sitter i svängen på ena kortsidan, två meter från sektionen där de gulblåa tröjorna börjar.

– Det är jättetråkigt att man inte har det på alla platser. Jag hade hoppats på det, säger hon.

Ledaren Marcus Dahlström:

– Det är tråkigt, framför allt för tjejerna som sett fram emot att få en tröja.

Frank Ström är vd för EM-bolaget.

– Det här är inget vi är inblandade i alls. Det är en partner till EHF som gör detta.

Tröjleverantören upprörd

Han ser orättvisan i det hela.

– Det är oschyst. Det är egoistiskt att bara hjälpa dem som sitter på tv-sidan. De lär ha tröjor vad jag hört.

Tröjkampanjen har dessutom väckt ont blod hos landslagets tröjleverantör Kempa då det inte är deras tröjor utan en förvillande lik ”kopia”. Kempa har försökt sälja den riktiga landslagströjan i samband med matcherna, antagligen inte särskilt framgångsrikt då åskådarna kunnat gå in och hämta en kopia gratis på sin stol.

Till saken här också att landslaget sponsras av en annan jätte inom byggvaruhandeln, vars logga finns på matchtröjan i original.

Scandinavium väntas bara bli halvfullt i kväll: 4600 biljetter är sålda i arenan som tar 10500 under EM.