Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

PSG:s plan – bli störst i världen

Wegerup: Asien-turnén handlar om att erövra en jättemarknad

PEKING. Stor i Kina.

Det är Zlatan Ibrahimovic redan.

Men PSG:s Asien-turné handlar inte bara om att bli större, utan om att bli störst.

I världen.

GLÖDHET SVENSK  Zlatan Ibrahimovic och hans PSG är på en Asien-turné för närvarande. Och det ingen tvekan vilken av spelarna som är hetast.

Posera i det nya bortastället med Hong Kongs skyskrapor som bakgrund.

Skåla och mingla på franska ambassaden i Peking. Dinera med sponsorer. Träffa de kinesiska fansen.

Och, visst ja, träna och spela supercup-final mot Guingamp också.

Det är lätt att glömma att PSG:s Asien-turné handlar om fotboll också, inte bara om pengar. Och, förresten, fotboll handlar ju sen länge väldigt mycket om just det, pengar.

”The sky is the limit”

Två miljoner kinesiska fans bär redan PSG-blått.

Och ett land, nästa supermakt, med en befolkning på över 1,3 miljarder är förstås den mest intressanta marknaden av alla för det snabbt växande Paris Saint-Germain och Qatar-ägarna.

Jag sitter i Peking-natten och skriver, dygnsrytmen är satt ur spel och jag ser skyskrapornas glittrande profiler tävla om att nå högst mot himlen. Framtiden bor här, där ”the sky is the limit”. Och det är helt i linje med PSG-ledningens höga mål och strategier, att få komma till Peking i bussen med klubbens valspråk ”Vi drömmer större”, skrivet på kinesiska.

Milan drömde – och föll

PSG har också de ekonomiska musklerna för att på allvar kunna fullfölja sina satsningar.

För tre år sen var jag här i Peking med Milan, som var på exakt samma typ av turné som PSG är nu.

Zlatan var nöjd med scudetto-segern och Milan besegrade sen också Inter, i den italienska supercup-finalen.

Matchen spelades i Fågelboet, den mäktiga arenan där jag 2008 följde OS och såg Kina visa all sin makt och prakt inför världen.

Milan drömde om att vara med och ta del av detta framtidens Kina. Men bakom kulisserna var den italienska anrika klubbens ekonomi redan på väg att spricka.

Jag minns hur vi satt och åt middag med klubbens evige pamp, Silvio Berlusconis högra hand, Adriano Galliani, som kallade den italienska fotbollen för ”en pizzeria”, underlägsen de spanska, engelska och tyska lyxrestaurangerna.

Champagneklass redan

Pengarna var slut, i Milan och i Italien.

Året efter gick laget i sank, Zlatan såldes till franska PSG som på rekordtid verkligen blivit ett ställe i gåslever- och champagneklass.

Nu jobbar PSG hårt och målmedvetet och med resurser så starka att inga finansiell fair play-regler kan skaka Paris-bygget på allvar. Nyförvärvet David Luiz är ett exempel, Asien-turnén ett annat. Det byggs på plan – och utanför. Skillnaden mot när jag först började be­vaka PSG för två år sen är slående.

Champions League viktigast

Hur stort PSG än är på väg att bli så är det samtidigt, dagar som i går, oerhört tydligt hur beroende man är av Zlatan. Som spelare men också som stjärna och symbol.

De fans vi mötte utanför lyxhotellet Sofitel Wanda bar alla, verkligen i stort sett alla, tröjor med ”Ibrahimovic” på ryggen. PSG:s tröja och svenska landslagets. Det viftades med bilder på honom och många höll i hans bok, ”I am Zlatan”.

Så kom han då till sist, Ibra, och hysterin visste knappt några gränser.

Han är redan stor i Kina, Zlatan. Nu återstår att se hur stort PSG kan spela den här säsongen, där Champions League mer än någonsin är det viktiga målet.

På lördag kväll mot Guingamp väntar det första provet för ett PSG med större förväntningar på sig än någonsin förr.

Följ ämnen i artikeln