STCC-tvåan får en hård match på hemmabanan
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-05
Extravikter drar ner Sturesons chanser att försvara sin position
Efter premiärracet på Jyllandsringen ligger Johan Stureson tvåa i STCC-tabellen, men att upprepa de fina placeringarna från premiären blir tufft. BMW-bilarna dras med extravikter och Stureson får kämpa hårt på hemmabanan Knutstorp.
Till helgen är det dags för årets första STCC-lopp på svensk mark, förarna gör upp om poängen och pallplatserna på Ring Knutstorp. Johan Stureson körde bra i premiären i Danmark och blev femma och fyra, vilket fört upp honom till en andraplats i STCC-tabellen.
Men det viktsystem som tillämpas i serien kommer att göra det tufft för Stureson att prestera lika bra på hemmabanan.
Vikter som gör skillnad
– Det kommer att bli riktigt svettigt, en skillnad på 60 kilo kommer att påverka prestandan avsevärt, men det blir inspirerande att fajtas på hemmaplan inför hemmapubliken, säger Stureson i ett pressmeddelande.
BMW- och Volvobilarna kommer till start med 40 kilo i extravikt medan Volkswagen, Seat och Alfa Romeo i sin tur har blivit av med 20 kilo. Enkelt räknat kan 10 kilo gör cirka en tiondel på varvtiden.
Vill ha straffbana
Efter besöket i Danmark har Stureson och hans team upptäckt en innovation som man gärna skulle se i Sverige.
– Jag tycker att STCC bör införa straffbana som danskarna, då förhindrar man förhoppningsvis osjyst racing, säger teamchefen Per Stureson.