Rekordhelgen ger miljonklipp
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-20
Sponsorerna står i kö: ”Stefans varumärke är jättehett just nu”
Succéhelgen har gjort Stefan Nystrand het bland sponsorerna.
Nu skriver han på ett miljonkontrakt.
– Det känns jätteroligt, säger OS-hoppet.
Trots flera år i absoluta världseliten har Stefan Nystrand inte haft några sponsoravtal.
Men varje gång som stockholmaren har dunkat handen i kaklet den senaste veckan har han piskat upp värdet på sitt eget varumärke.
Nu står sponsorerna plötsligt i kö.
Handlar om miljonkontrakt
Sportbladet kan nu avslöja att Stefan Nystrand efter världsrekorden i helgen fått ett sponsoravtal med inkassojätten Intrum Justitia.
Enligt uppgifter till Sportbladet handlar det om ett miljonkontrakt.
Dessutom får han en OS-bonus på 100 000 per guldmedalj.
Ett sponsoravtal har också skrivits med Iqube, it-entreprenören Johan Staël von Holsteins nya företag.
Dubblar satsningen
von Holstein meddelade i går att han dubblar företagets satsning på Nystrand.
Men fler företag slåss nu om att få knyta simstjärnan till sig. Bland annat förs diskussioner med ett stort svenskt klädmärke.
De senaste dagarnas framgångar är naturligtvis huvudskälet till att Nystrand blivit superhet bland företagen. En annan orsak är satsningen på egna agenten Anna
Rosenqvist – ett samarbete som inleddes i augusti.
Då stod Nystrand helt utan sponsorer.
Jättehett varumärke
– Det är självklart så att med resultaten så kommer också sponsorerna. Men min agent har en jättestor del i det här. Det gör att jag kan koncentrera mig helt på att vinna. Jag hade inte kunnat sköta det här själv, säger Stefan Nystrand.
Sponsorkontrakt har också skrivits med baddräktstillverkaren Diana, samma märke som Anna-Karin Kammerling använder.
– Stefans varumärke är jättehett just nu. Fyra baddräktsföretag har hört av sig de senaste dagarna, säger agenten Anna Rosenqvist.