Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Racing-familjen vill in i formel 1

Uppdaterad 2021-03-06 | Publicerad 2021-03-05

Tre generationer Andretti. Fr.v: Michael, Marco och Mario.

Namnet Andretti kan vara på väg tillbaka till Formel 1.

Efter framgångar i IndyCar, Supercar och Formula E är Andretti Autosport intresserat av F1.

– Min son Michael tittar på möjligheten att köpa ett existerande team så snart något är till salu, berättar Mario Andretti, 81.

Världsmästaren från 1978 är en av tidernas största racerförare. Vid sidan av framgångarna i F1 har har vunnit fyra titlar i IndyCar, Indy 500 och LeMans 24-timmarslopp. I dag är han 81 år, men fortfarande engagerad i Andretti Autosport som drivs av sonen Michael.

– Min son är väldigt ambitiös, han har team i Mexiko, i Australien och Formula E. Det är ingen hemlighet att han tittar mot F1, säger Mario Andretti.

– Det har alltid varit planen. Det verkar som om det kommer att vara mycket racing i hans liv framöver och så länge som jag finns med här på på jorden så kommer jag att finnas vid hans sida. Jag lever för racingen, det är mitt syre.

Mario Andretti med segrar i F1, IndyCar och LeMans

Mario Andretti tävlade själv i F1 under 14 säsonger, han körde för team som Lotus, Ferrari, Alfa Romeo och Williams. Han vann 12 lopp på 128 starter och kombinerade gärna F1 med amerikansk formelbilsracing.

För de svenska fansen är han mest känd för att han säkrade VM-titeln med en sjätteplats i samma deltävling som teamkollegan Ronnie Peterson miste livet. I USA är han en racinglegend, han vann tävlingar i IndyCar under fyra olika decennier. Han inledde satsningen tillsammans med sin tvillingbror Aldo, som avled i slutet av förra året. Hans söner Michael och Jeff Andretti tävlade i IndyCar och sonsonen Marco tävlar fortfarande i IndyCar, även om han 2021 enbart ska köra Indy 500. Totalt har familjen fostrat åtta racerförare.

– Min son Michael hade tur, precis som jag, han har haft en fantastisk karriär, medan Jeff var som min bror Aldo och hade otur. Jag har varit så nära slutet vid så många tillfällen och jag kan fortfarande drömma om det. Men jag har tagit mig förbi det och varje dag är jag är tacksam för livet, säger Mario Andretti.

Rådet till ”Mini-Schumi”

Din son och sonson har följt i dina spår, upplever du att pressen från namnet har varit för tungt att bära?

– Det där med arvet är svårt, Michael har hela tiden tagit saker i egna händer och gjort sin grej, men jag vet inte om det har haft någon betydelse för Marcos livsval. Jag vet inte riktigt hur han tänker, men i slutändan är racingen någonting du måste göra själv. För att du vill. Inte för att någon förväntar sig något av dig. Vissa kan hantera det bättre än andra.

Mick Schumacher debuterar i F1 i år. Kan du ge honom något råd?

– Var dig själv. Det finns inget annat du kan göra, eftersom han heter Schumacher kommer han att få bra möjligheter och han har visat att han är värd det. Samtidigt kan han inte titta tillbaka på det som hans pappa gjorde utan han måste göra det själv. Det tror jag att han klarar av.

På grund av pandemin räknar Mario Andretti med att följa inledningen av F1-säsongen hemifrån, men han hoppas på att kunna återvända till banan och att familjens namn i framtiden åter ska vara en del av Formel 1.

Michael Andretti.

Annas Motor - veckans snackisar 6 mars 2021

Pole position

Kalle Rovanperä

Efter två deltävlingar är han tidernas yngsta VM-ledare i rally. Den 20-årige finländaren inledde säsongen med en fjärdeplats i Monte Carlo och var tvåa på hemmaplan, i Arctic Rally.

2) Oliver Solberg

En strålande WRC-debut av den 19:e värmlänningen. Han slutade sjua i vinterrallyt i Finland och hade flera riktigt snabba sträcktider. Det bådar gott för framtiden och vi ser redan fram emot att se Oliver i kungaklassen vid fler tillfällen.

3) Fredrik Lindgren

I fjol blev det ett VM-brons. Nu satsar Freddie mot att bli den förste svenske världsmästaren i speedway sedan Tony Richardsson tog sin fjärde titel 2005.

– Min dröm och mitt mål är att vinna VM-titeln och jag känner att jag kommer närmare, säger han till speedwaygp.com.

4) Portugals GP

F1 bekräftar att det ska arrangeras ett lopp i Portimão den 2 maj. Årets kalender innehåller 23 tävlingar

5) Romain Grosjean

Fransmannen lämnade F1 2020 och ska 2021 tävla i IndyCar. Efter det andra testet är han nöjd, även om brandskadorna inte har läkt.

– En blåsa har spruckit och det ser inte bra ut när jag tar av mig handskarna, men det är en och en halv månad till premiären.

6) Stefan Bradl

MotoGP inleder säsongen med officiella tester i Qatar den här helgen. Tysken ersätter stjärnan Marc Marquez som inte är återställd efter fjolårets skador.

Vettels nya tjänstebil

7) Sebastian Vettel

Efter Red Bull och Ferrari. Nu är Sebastian Vettels tjänstebil grön. I veckan körde han de första meterna för Aston Martin på Silverstone.

8) LeMans

Det klassiska 24-timmarsloppet flyttas från juni till den 21–22 augusti 2021. Anledningen är att arrangören hoppas på att kunna ta in publik.

– Det är otänkbart att köra tävlingen utan åskådare två år i rad, säger förklarar president Pierre Fillon i ett uttalande.

9) Bahrain GP

Arrangörerna av F1-premiären planerar för att tävla inför publik, men enbart åskådare som antingen har vaccinerats för COVID-19 eller har antikroppar mot sjukdomen.

10) Kyle Larson

2020 stängdes han av från NASCAR efter att han gjort rasistiska uttalanden. 2021 är han tillbaka i NASCAR, tävlar för Henrick och ligger åtta i mästerskapet.

– Jag trodde att jag skulle vara lite rattrostig, säger 28-åringen som tävlade i dirttrack under sin avstängning.

Motorstopp

Haas

Föraren Nikita Mazepin får inte tävla under rysk flagga. Detta sedan Idrottens skiljedomstol CAS stängt av Ryssland från internationellt tävlande under två år. Teamet, amerikanska Haas, har däremot en rysk titelsponsor och bilen ser ut som en rysk flagga. Därför undersöker nu WADA om detta bryter mot reglerna.

Följ ämnen i artikeln