Mäktiga Monisha
Publicerad 2015-06-20
44-åringen är första kvinna att styra ett F1-stall: ”Förtjäna respekten”
barcelona. Hon förvaltar ett arv och styr över miljoner inom en av världens mest mansdominerade idrotter.
Möt hårt kritiserade Monisha Kaltenborn – den första kvinnan att styra ett F1-stall.
– Kanske är det så att en kvinna måste vara lite bättre än sin manliga kollega för att få respekt, säger hon.
Monisha Kaltenborn är chef för Saubers F1-stall sedan 2012, då köpte hon en tredjedel av teamet och tog över rollen som stallchef efter grundaren Peter Sauber. Därmed skrev hon historia, aldrig tidigare har en kvinna haft en så mäktig position inom F1.
– Det var egentligen en tillfällighet att jag hamnade här, säger Marcus Ericssons högsta chef.
Hon är född i Indien, men flyttade som åttaåring med sina föräldrar till Österrike. Därefter studerade hon till jurist i Storbritannien och Tyskland innan hon för första gången kom i kontakt med formel 1.
Det var 1998.
– Jag fick ett erbjudande från ett företag i Liechtenstein, det arbetade bland annat med Sauber F1. Det var otroligt spännande att få en inblick i den världen och när företaget och Sauber gick skilda vägar fick jag frågan om jag ville stanna hos Sauber. Den chansen tog jag, säger Monisha Kaltenborn när hon möter Sportbladet för en intervju.
– På den tiden var det inte lika många kvinnor inom F1 som i dag, om man ser till de anställda i stallen. Ägaren för de kommersiella rättigheterna (Bernie Ecclestone) har arbetat hårt för att det ska finnas kvinnor inom F1 och han har också gett oss förtroende.
Är det någon skillnad på hur du som kvinna blir behandlad i din roll som teamchef jämfört med en man?
– Som kvinna inom F1 måste man förtjäna sin respekt genom att arbeta hårt och vara duktig på det man gör, sedan är det kanske så att en kvinna måste vara lite bättre än sin manliga kollega för att få respekt inom F1. Så är det inom alla områden där männen dominerar, det är ingen skillnad på F1 eller finansvärlden. Det viktiga är att man är sig själv, vi tillhör en generation som har exakt samma utbildning som vad männen har och det finns ingen anledning för tjejer att gömma sig.
”Könet spelar en viss roll”
I samband med säsongsstarten fick hon hård kritik sedan fjolårets reservförare Giedo van der Garde stämt stallet. Han hävdade att han hade ett gällande kontrakt och domstolen i Australien gav honom rätt, han testade Marcus Ericssons racingoverall innan han avsade sig rätten att köra.
– Det var en mycket svår situation, vi hade ingen möjlighet att berätta vår sida av den historien. Allt blev vinklat eftersom vi hade tydliga restriktioner på vad vi fick och vad vi inte fick säga. När det handlar om en rättslig förhandling finns det en vinnare och en förlorare. Jag vet inte hur många F1-stall som har varit inblandade i en rättslig tvist och förlorat, men den här gången blev det väldigt stort och mycket av det som sades hade ingenting med den här historien att göra.
Du fick hård kritik. Kritiserades du hårdare eftersom du är kvinna?
– Det är helt klart möjligt att det var så. Man kanske anser att man kan få ut mer av att trycka på en kvinna, men det visar bara att den människan som använder det argumentet är svag. Någon gång märker de också att de hade fel, då visar det vem som var den större i det läget.
Finns det ett kvinnligt eller ett manligt sätt att leda ett team?
– Jag vet inte om det är en könsfråga, det handlar kanske mer om person. Fast på något sätt spelar könet ändå en viss roll, men exakt vilken det är svårt att säga. Jag tror att det är en kombination av kön och personlighet, om det är en kvinna som har den egenskapen eller en man. Kanske är det så att en man hade reagerat annorlunda i den situationen, men för mig är det klart att jag som ledare har som uppgift att skydda mitt team och de människor som arbetar för oss. Det måste jag göra i alla lägen.
”Lugnare än andra förare”
Vad lärde du dig av den affären?
– Jag såg saker hos människor som faktiskt skrämmer mig och att jag kanske har lite för stort förtroende för människor. Samtidigt måste man ha förtroende för sina medarbetare, det är viktigt och så har Sauber arbetat under alla år. Kanske har vi lärt oss att vi ska göra vissa saker på ett annat sätt, men förtroende är viktigt och det kommer det att vara framöver också.
I fjol hade stallet sin tyngsta säsong på mycket länge, Marcus Ericsson skrev på för teamet och de inledde 2015 med att ta VM-poäng, svenskens första.
– Som person är han väldigt lugn jämfört med andra förare, även jämfört med sin kollega. Det som imponerar mycket på mig är hur fokuserad han är och hur duktig han är på att lära sig av sina misstag. Det är klart att han gör misstag, det gör alla som är oerfarna och man lär sig också av det. Det sättet som han hanterar dem imponerar, säger Monisha Kaltenborn.
– När någonting inte har gått som man har tänkt är han den som tar åt sig mest. Han är en väldigt motiverad ung förare, han är på väg upp. Han har en stor talang och det finns fortfarande väldigt mycket hos honom som han inte har visat än, man ser verkligen hur han anstränger sig och hur han utvecklar sig. Det är hans stora styrka.
Vad förväntar du dig av honom?
– Att han regelbundet kör om en poängplats.
Ericsson och hans kollega Felipe Nasr har kört fler poäng i år och stallet ligger på plats sex av tio i VM. Den placeringen är viktig eftersom prispengarna till stallen baseras på placeringen i mästerskapet.
– Framtiden är ljus, som jag ser det, säger Monisha Kaltenborn.
– Vi ska konkurrera om poäng och vi ska att vara en del av F1 under lång, lång tid. Som det ser ut just nu lär vi slåss om positioner någonstans mitt i fältet, men om vi får en stark partner så skulle vi också arbeta för att slåss om positioner ännu längre fram.
* TV10 13.45, kval Österrikes GP