Bränslet
Bränslet ska vara lika strikt reglerat under testerna som under F1-helgerna 2019. Dessutom får bilen ta med 110 istället för 105 kg bränsle under ett lopp. Detta för att förarna ska kunna trycka gasen i botten utan att behöva spara bränsle.
Kvalet
När reglerna för antalet motorer, delar till motor och växellådor har blivit tuffare betyder det att antalet bestraffningar ökar. Nu behöver F1 göra en förändring för att undvika att förare inte kör mer än något enstaka varv kvalet under lördagen för att spara däck. När flera förare har straff med sig till startuppställning ska det ändå vara kvalet som ligger till grund för startplaceringen under söndagens F1-lopp. Farsen under kvalet till Ryssland GP 2018, när Q2 var värdelöst, ska inte upprepas.
Säkerhetsbilen
När säkerhetsbilen lämnar banan gäller gulflagg till dess att bilarna passerar kontrollinjen. Tidigare var det grönflagg, trots att det var omkörningsförbud.
CFD
Från och med nu är det fritt fram att göra CFD-silmuleringar i samband med att bilen till Formel 1 2021 ska utvecklas. Det betyder att teamen får göra datorstyrda aerodynamiktester inför nästa stora förändring av reglerna som sker 2021.
Vikt
F1-bilens minstavikt höjs från 740 till 743 kg, dessutom ska förarna inte vägas in tillsammans med bilen som det varit tidigare. Det ger långa förare, som Nico Hülkenberg, ett bättre utgångsläge. Tidigare har hans storlek varit ett problem eftersom hans vikt räknats in i bilen .
Handskar
2019 har förarna biometriska handskar som kan skicka information direkt från föraren till det medicinska teamet. Det finns en sensor som känner av förarens puls och kan meddela läkarteamet direkt efter en kollision. Detta är en av alla nya regler som genomförts för att förbättra förarens säkerhet i F1 och förslaget tillkom efter Carlos Sainz olycka i Ryssland 2015.
Backspegel
Reglerna förtydligas och området där speglarna får placeras är mindre än tidigare vilket leder till att backspeglarna kommer att sitta längre ut.
Aerodynamik
Till Formel 1 2019 görs bland annat en stor förändring av framvingen, den flyttas fram med 2,5 centimeter, blir 20 cm bredare och har en standardiserad och enklare design, bargeboardsen flyttas framåt och sänks. Dessutom ska bakvingen flyttas upp sju centimeter och bli tio centimeter bredare. Reglerna ändras för att det ska bli enklare att närma sig framförvarande bil vilket i sin tur förbättrar racingen och underlättar en omkörning. Även de som gör reglerna anser att F1 utan omkörningar riskerar att bli statiskt.
Säkerhet
På bakvingen av F1-bilen placeras även två nya LED-ljus, detta för att bilarna ska synas bättre i regn.
Superlicens
För att köra F1 krävs det att en förare har fyllt 18 år, har ett vanligt körkort och en superlicens. Inför nästa år förändras möjligheterna att ta just den superlicensen. Liberty Media går in som promotor till Formel 3, tidigare GP3, serien under Formel 2 som också avgörs i samband med F1. Det gör att vägen till F1 för allt fler kommer att leda via Formel 3 och Formel 2. För att säkra de 40 poäng som krävs under tre säsonger för att få en superlicens värderas Formel 2, IndyCar, FIA Formel 3 och Formel E högst. I Formel 2 ger de tre första platserna 40 poäng därefter faller skalan ner till plats tio, i IndyCar ger en mästartitel 40 poäng mellan de efterföljande placeringarna ger tio poäng mindre ner till plats fyra och därefter faller skalan till plats ett. I Formel 3 och Formel E ger en seger 30 poäng.