Schelin reagerar mot SD:s nya kampanj
Uppdaterad 2015-08-05 | Publicerad 2015-08-04
"SD spär på fördomar och myter genom sin reklam"
I Stockholms tunnelbana ber Sverigedemokraterna utländska turister om ursäkt för tiggande EU-emigranter.
Nu reagerar landslagsstjärnan Lotta Schelin mot kampanjen.
– SD spär på fördomar och myter genom sin reklam, säger hon till SportExpressen
Sverigedemokraternas stora reklamkampanj var svår att missa för tunnelbaneresenärer vid Östermalmstorgs tunnelbana i Stockholm på måndagsmorgonen.
I kampanjen som täcker taket vid tunnelbanans rulltrappa vänder sig Sverigedemokraterna till utländska turister och ber dem om ursäkt för tiggande EU-migranter på gatorna.
Det har fått Lotta Schelin är rikta skarp kritik mot partiet:
– SD spär på fördomar och myter genom sin reklam. De kanaliserar sina fördomar genom att fokusera sitt missnöja mot hårt utsatta människor i vårt samhälle, säger Lotta Schelin till SportExpressen.
"Normalisering av rasismen"
Sverigepartiet lovar att den som kommer tillbaka efter 2018 ska få se att det skett förändring eftersom Sverigedemokraterna växer som parti.
– Det känns som en naturlig reaktion att reagera mot en sådan tydlig normalisering av rasismen, säger Lotta Schelin.
Jesper Pettersson är pressansvarig på trafikförvaltningen i Stockholm
och har berättat för Aftonbladet kampanjen varit planerad och att SL fått se kampanjen i förhand.
– Vi är beredda på att få in en hel del klagomål. Vi känner till att det här är kontroversiellt men det är inte så mycket vi kan göra, säger Jesper Pettersson.
40 anmälningar
Så här bemötte SD kritiken under måndagen:
– Från flera håll har vi hört utländska turister som blivit förfärade, både genom media och personliga erfarenheter. Vi har det utbredda tiggeriet som ingen kan undgå och hur det får fortgå med politikers goda vilja, säger Henrik Vinge, presstalesman för Sverigedemokraterna.
Under eftermiddagen hade Justitiekanslern (JH) mottagit 40 anmälningar mot SD-kampanjen.