Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Ägarna: Så blir framtidens Formel 1

Uppdaterad 2018-04-07 | Publicerad 2018-04-06

Bättre, billigare och mer högljudda motorer. Lägre kostnader och fler omkörningar.
Så ser framtiden ut för Formel 1.

– F1 är en sport med en rik historia, vi vill bevara, skydda och förstärka den genom att släppa loss F1:s potential, säger vd:n Chase Carey.

Det nuvarande reglementet och samtliga kontrakt inom Formel 1 gäller fram till och med 2020. Efter årsskiftet till 2021 saknas en riktlinje för motorsportens kungaklass.

Liberty Media, som numera äger rättigheterna till Formel 1, har lagt upp en plan för framtiden, men de två stora F1-teamen Mercedes och Ferrari har hotat med att lämna VM om deras intressen inte tas tillvara.
I dag presenterade Liberty Media framtidens F1 och det handlade framförallt om strukturer och förslag till förändringar.

– De vill halvera budgeten och det steget är för stort, säger Mercedes styrelseordförande Niki Lauda till motorsportmagazin.

– Det bör man kunna diskutera, en kompromiss vore bra.

En annan detalj som de större teamen ställer sig frågande till är budgeten i förhållande till deras personalstyrka. Dessutom har team som Ferrari och Mercedes fått en bonus för att vara med i F1 och inget av teamen vill tappa den inkomsten.

– Det stod att Ferrari skulle få 40 miljoner dollar, vi får se var vi landar, säger Lauda.

– Efter Kinas GP ska varje team förhandla. Vi kommer alla med förslag och sedan får vi se vilket som blir nästa förslag.

I helgen avgörs Bahrains GP, nästa vecka är det sedan dags för säsongens tredje deltävling, i Kina.

Framtiden för Formel 1 - efter 2021

Motorer
Det ska bli ”billigare, enklare, bättre, mer högljudda”, dessutom ska inte straffen för byte av komponenter vara lika tuffa. Man vill behålla konceptet med hybrider, men de nya reglerna ska locka nya tillverkare och kundteamen ska ha samma förutsättningar som fabriksteamen.

Kostnaderna
Det pratas om en övre budgetgräns, en årsbudget på 150 miljoner dollar och en FIA kontrollant i varje fabrik. Liberty media uttrycker sig på följande sätt:
– Det ska handla om hur man spenderar sina pengar, inte om hur mycket pengar man spenderar.
Det kan bli frågan om vissa standardelar för att spara pengar, men teamen ska ha tekniska friheter så att bilarna även i framtiden är olika.

Fördelningen av pengar
Teamen ska kunna tjäna pengar baserat på deras prestation och de pengar som serien drar in ska fördelas mer rättvist, men den bonusen som team som har bidragit till uppbyggnaden av F1 ska finnas kvar - i någon form. Det ska också betalas ut pengar till tillverkarna och inte bara till teamen. Detta för att exempelvis en oberoende motortillverkare ska kunna ta del av pengarna.

Det sportsliga och det tekniska reglementet
Liberty Media vill se fler omkörningar, man vill att tekniken ska vara viktig, men att föraren ska kunna göra skillnad. Bilarna måste dock skilja sig från varandra när det gäller motorer, hjulupphängning och aerodynamik.

Politik
Det ska bli betydligt enklare för alla, i dag finns har flera av teamen olika kontrakt, i strategigruppen får inte alla vara med och påverka och det finns en F1-kommission. I framtiden vill Liberty Media att det ska vara en rakare struktur för att förenkla arbetet mellan stallen och FIA.

Källa: F1.