Zynga inspireras av ”League of legends”
Publicerad 2013-05-08
Siktar in sig på ny målgrupp med sitt eget moba-spel
Tunga utgivaren Zynga brukar gå dit pengarna finns.
Just nu är de på väg mot ”League of legends”.
Det vore förhastat att inbilla sig att Zyngas kommande spel skulle bli nästa stora stjärna på e-sporthimlen.
Men med ”Solstice arena” tänker de iallafall försöka skapa sin nästa hit via ett moba-spel i fickform.
Snabbare matcher
Och de gör det på sitt sätt: med tajtare kartor, färre spelare och snabbare matcher. ”Solstice arena” är free-to-play – men bloggen TUAW, som fått en förhandstitt på Ios-spelet, noterar också att det givetvis är ultrakommersiellt: ”det lär definitivt inte vara ont om ställen i appen där man kan spendera verkliga pengar. Det här är ändå Zynga vi snackar om”.
”Midcore”
Skillnaden mot andra Zynga-spel är att de med ”Solstice arena” vänder sig till en delvis ny målgrupp. De vågar inte riktigt skilja sig från begreppet ”casual”, men här slänger de även in ”midcore” i säljsnacket. Tanken är förstås att de som spelar ”League of legends” ska ge ”Solstice” en chans.
”Solstice arena” utvecklas av studion A Bit Lucky som förvärvades av Zynga i fjol. Enligt TUAW släpps spelet ”snart”.
Peter Ottsjö