Blizzard funderar på ”free-to-play”
Publicerad 2013-03-09
Men nu ligger fokus på Heart of the swarm
Hur viktig är ”Starcraft II”-expansionen ”Heart of the swarm” för studion Blizzard?
Ja, de tänker i alla fall fira premiären den 12 mars med en över 20 timmar lång global direktsändning – från tre världsdelar.
Det är inte säkert att framtiden tillhör ”Starcraft”.
När ”Starcraft II: Wings of liberty” släpptes för tre år sedan blev det snabbast säljande strategispelet någonsin. Idag har det sålt i över sex miljoner exemplar. Det starka nationella intresset för ”Starcraft” i Sydkorea – som pågått i över ett decennium – har gett spelserien en berättelse och ett arv. Det finns gamla stjärnor att minnas, det finns legendariska uppgörelser, där finns hjältar och tårar och svek.
Med ”Starcraft II: Wings of liberty” hade Blizzard ambitionen att göra sitt strategispel till en global e-sportdisciplin på en nivå förlagorna aldrig nådde. De lyckades med det; ”Starcraft II” är idag en industri som än så länge utgör en av de främsta attraktionerna på alla tunga e-sportevenemang.
Hårdnande konkurrens
Men dess konkurrenter – inte minst Riot Games och deras ”League of legends” – har slagit sig in på arenan med nya affärsmodeller och högre prispengar. ”League of legends” är free-to-play, liksom supersuccén ”World of tanks”.
Blizzard är en old school-studio och ”Starcraft II” – både ”Wings of liberty” och kommande expansionen ”Heart of the swarm” – är designade efter den gamla dogmen att spelaren betalar en summa vid ett tillfälle.
Under en paneldiskussion på Valencias e-sportkongress i fjol medgav Blizzards Dustin Browder att studion funderar över hur de skulle kunna förvandla multiplayerdelen av ”Starcraft II” till free-to-play – en modell som kräver helt andra designprinciper – utan att rubba dess balans.
”Heart of the swarm” – förutsatt att det blir den succé communityt räknar med – ger Blizzard ett visst andrum inför en eventuell övergång till de ”gratis”-versioner som rivalerna så framgångsrikt nått stora volymer spelare med.
Ambitiös lansering
Sett ur det perspektivet är det inte svårt att förstå varför Blizzard på måndag 11 mars drar igång ett av tidernas mest ambitiösa lanseringspartyn. Ett dygn före premiären av ”Heart of the swarm” börjar en över 20 timmar lång global direktsändning. De anordnar evenemang i nio länder. De bjuder på uppvisningsmatcher i tre världsdelar. Spelare som Lee ”Life” Seung Hyun, Ilyes ”Stephano” Satouri, Aleksey ”White-Ra” Krupnyk, Jang ”MC” Min Chul och Jung ”Mvp” Jong Hyun är redo. Hela den samlade ”Starcraft II”-expertisen – Sean ”Day9” Plott, Mike ”Husky” Lamond, Nick ”Tasteless” Plott, Daniel ”Artosis” Stemkoski och Shaun ”Apollo” Clark – har kallats in.
I Sverige kommer gruppen Barcraft STHLM att ta över en sportbar på Fridhemsplan för en kväll och vissa butiker kommer att ha nattöppet.
”Starcraft” har en rik historia, en stadig position i e-sportindustrin och ett passionerat community. Men hur långt in i framtiden ”Heart of the swarm” kan ta Blizzard återstår att se.
Peter Ottsjö