Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Maurits, Moritz

Historiska reklamen mitt i VM-halvleken

Publicerad 2014-06-29

VM-historia under Holland-Mexiko

För första gången någonsin bröts en VM-match mitt i en halvlek för vattenpaus.

Holland-Mexiko blev därmed också en premiär för de svenska tv-tittarna vad gäller reklam mitt i en fotbollshalvlek.

Inför VM i Brasilien tog Fifa, av rädsla för värmen, det historiska beslutet att så kallade ”cooling breaks” kunde införas i matcherna. Temperaturen kontrolleras 90 och 60 minuter före avspark och är den över 32 grader kan evenemangsansvarige, som även ska ta hänsyn till tid, molnighet och stadions placering, införa en tre minuter lång paus i varje halvlek.

Första gången

I åttondelsfinalen mellan Holland och Mexiko blev det för första gången aktuellt. Omkring en halvtimmen in i matchen stoppades mötet. Det blev också premiär för de svenska tv-tittarna med reklam mitt i en VM-halvlek då TV4 valde att gå till reklamavbrott.

Redan när beslutet togs var Fifa också öppna med att de såg nya kommersiella möjligheter med avbrottet.

”Möjlighet till ytterligare reklam”

– Avkylningsavbrotten ger möjlighet till ytterligare ett reklamavbrott i en avgörande del av matchen, när utgången fortfarande står och väger och tittarna förmodligen inte kommer stänga av. Det förstärker fotbollens flöde, till skillnad från den start och stopp-rytm som stora amerikanska sporter som baseball och amerikansk fotboll har. Fotboll är en utmaning för kommersiella bolag eftersom det är långa sträckor när de inte vågar bryta för reklam av rädsla för att missa ett avgörande ögonblick, sa Michel d’Hooghe, ordförande i Fifas medicinska kommitté, till nyhetsbyrån NAN.

En ny bekantskap blev också matchklockan då den fortsatte att rulla under pausen. Det innebar att den första halvleken spelades i minst 48 minuter.

Följ ämnen i artikeln