Avböjde priset som matchens spelare
Publicerad 2018-06-17
NIZJNIJ NOVGOROD. Han tog nästan allt som Uruguay skickade mot honom – men när Egyptens målvakt skulle ta emot sitt pris som matchens spelare sa han vänligt men bestämt ”tack, men nej tack”.
Mohamed El Shenawy ville inte göra reklam för ett ölmärke.
Under veckorna inför VM rapporterades det en hel del om hur de många muslimska spelarna skulle göra för att hantera fasteperioden ramadan, som avslutades just före VM-öppningen i Moskva i torsdags.
Det är ett speciellt VM på det sättet, med fler lag från arabvärlden (och sju lag med muslimsk majoritetsbefolkning) än någonsin.
Trots den speciella uppladdningen stod Egypten emot ändå in i slutsekunderna i öppningsmatchen mot Uruguay. Till stor del berodde det på storspel av Al Ahly-målvakten Mohamed El Shenawy, som svarade för en handfull imponerande räddningar.
Det räckte inte för att ta poäng (Uruguay vann med 1–0), men det räckte till att få utmärkelsen som matchens spelare. Eller, som det heter på sponsrad VM-engelska, Budweiser Man of the Match.
När priset, en liten pokal med Budweiser-märke, skulle delas ut hade han dock ingen lust att ta emot det. Enligt egyptiska journalister på plats ville han, i linje med sin muslimska tro, inte vara med och göra reklam för alkohol.
Återstår att se hur det går i fortsättningen. Problematiken lär dyka upp fler gånger under turneringen.
LÄS MER: Stor guide till VM – lag för lag
LÄS MER: Alla artiklar om fotbolls-VM
LÄS MER: VM i tv – så sänds matcherna
LÄS MER: Alla trupper – spelare för spelare
LÄS MER: Resultat i fotbolls-VM – live och tabeller