Hammarby hetast: ’Lite surrealistiskt’
Publicerad 2015-02-05
Så många årskort har de allsvenska lagen sålt
Med två månader kvar till den allsvenska premiären är svensk fotboll hetare än på länge.
Hetast av alla är nykomlingen Hammarby som redan sålt över 12 000 årskort – flest av alla lag.
Hammarby
Sålda just nu: 12 100
Målsättning att sälja: 15 000
Sålda i fjol: 7 500
Prisklass: 600–4 500 kr.
Biljettkapacitet: Tele 2 Arena, 30 000
Första hemmamatchen: Hammarby–Häcken 4 april
Henrik Kindlund, vd: ”Även om vi hade hoppats på att det skulle gå bra så är det här fantastiska siffror. Det var länge sedan vi var i allsvenskan så det är nog många glada vi är tillbaka. Eftersom det var utsålt flera gånger i fjol är det nog många som vill säkra sin plats på arenan, vilket känns lite surrealistiskt när den tar 30 000.”
AIK
Sålda just nu: 9 672.
Målsättning att sälja: 16 000
Sålda i fjol: 16 000.
Prisklass: 690–4 600 kr.
Biljettkapacitet: Friends Arena, cirka 50 000
Första hemmamatchen: AIK-Halmstad 6 april
Thomas Edselius, vd: ”Jag tycker att det är liknade förra året, även om vi kom i gång lite senare det här året. Att Hammarby är i allsvenskan är bra för intresset här i Stockholm.”
Djurgården
Sålda just nu: 7 200
Målsättning att sälja: 10 000
Sålda i fjol: 8 500
Prisklass: 695–3 560 kr
Biljettkapacitet: Tele 2 Arena, 30 000
Första hemmamatchen: Djurgården–Elfsborg 5 april
Jonas Riedel, informationsansvarig: ”Det bra tryck på årskort, vissa sektioner kommer att köpa senare, så målet passerar vi, det är jag helt övertygad om. Det är en bra ökning. Det är bra drag kring Stockholmsfotbollen med tre lag, det kommer verkligen att vara publikens huvudstad i år. ”
Malmö FF
Sålda just nu: 7 019
Sålda i fjol: 9 200
Målsättning: 10 000
Prisklass: 800–4 895 kr
Biljettkapacitet: Swedbank stadion, 24 000
Första hemmamatchen: Malmö FF–AIK, 9 april
Peter Åhlander, kommunikationschef: ”Vi har sålt 1 500 fler årskort till privatpersoner än vid samma tid förra året så jag tror absolut vi når vår målsättning på 10 000. Vi jobbar med lite nya kampanjer på sociala medier och ska genomföra en större kampanj när vi närmar oss premiären.”
IFK Göteborg
Sålda just nu: 4 300
Målsättning: 6 000-7 000
Sålda i fjol: Strax under 6 000
Prisklass: 695–4 295 kr
Biljettkapacitet: Gamla Ullevi, 18 416
Första hemmamatchen: IFK Göteborg–Åtvidaberg, 5 april
Andrej Häggblad, marknadschef: ”Vad gäller årskorten genomför vi nu den största förändringen sedan 2009. Vi har bland annat ringt upp 600 årskortsinnehavare för att få respons och alla med ett årskort är inbjudna till en kick-off med spelare, tränare och andra från styrelsen.”
IF Elfsborg
Sålda just nu: 4 100
Målsättning att sälja: 5 000
Sålda i fjol: 4 500
Prisklass: 500–3 625 kr
Biljettkapacitet: Borås Arena, 15 911
Första hemmamatchen: Elfsborg-Hammarby, 8 april
Jonas Kallin, Biljettansvarig: ”Med två månader kvar till premiären så har vi sålt 4 100 årskort. Jag är helt övertygad över att vi ska nå målet med 5 000 sålda årskort.”
Örebro SK
Sålda just nu: 3 350
Sålda i fjol: 5 000
Målsättning: Över 5 000
Prisklass: 830–3 400 kr
Biljettkapacitet: Behrn Arena, 12 645
Första hemmamatchen: Örebro–IFK Göteborg, 8 april
Simon Åström, VD: ”Jag tror definitivt att vi kommer överträffa årskortsförsäljningen från förra året. Sportsligt hade vi en väldigt bra höst i fjol vilket har ökat intresset här i stan.”
IFK Norrköping
Sålda just nu: 2 500
Målsättning: 5 000
Sålda i fjol: 3 300
Prisklass: 400–2 700 kr
Biljettkapacitet: Nya Parken, 16 000
Första hemmamatchen: IFK Norrköping–Örebro, 5 april
Mårten Jacobsson, marknadschef: ”För mig känns 2015 som en marknadsmässig drömallsvenska. Jag tror att vi kommer nå vår målsättning på 5 000 sålda årskort. Vi har haft ett sjunkande publiksnitt de senaste åren men jag garanterar att det kommer öka i år.”
Helsingborgs IF
Sålda just nu: 2 440
Målsättning att sälja: 4 400
Sålda i fjol: 4 400
Prisklass: 600–4 200 kr
Biljettkapacitet: Olympia, 17 100
Första hemmamatchen: Helsingborg–Falkenberg 8 april
Stefan Nilsson, biljettansvarig: ”Vi ligger lite bättre till än vi gjorde i fjol. Jag tror att intresset för fotbollen är på väg uppåt efter en dipp de senaste åren och det är en positiv trend för fotbollen.”
Gefle
Sålda just nu: 1 637
Målsättning att sälja: ej fastställt
Sålda i fjol: 2 572
Prisklass: från 550–3 000 kr
Biljettkapacitet: Gavlevallen, 6 500
Första hemmamatchen: Gefle–Kalmar 8 april
Anders Berg, Utbildningsansvarig: ”Vår nya arena kommer att stå färdig i mars och det är svårt att säga hur många årskort vi kommer att sälja. Men vi hoppas självklart på en ökning.”
BK Häcken
Sålda just nu: 1 500
Målsättning att sälja: 2 000
Sålda i fjol: 1 000
Prisklass: 695–1 195 kr
Biljettkapacitet: Bravida Arena, 6 500
Första hemmamatchen: Häcken–Djurgården, 9 april
Marcus Jodin, marknadschef: ”Vi har redan passerat förra årets försäljning med råge och vi har de hetaste månaderna kvar. Vi har en ny arena som är jätteattraktiv och många vill vara med från början och säkra sin plats.”
Halmstad BK
Sålda just nu: 1 500
Målsättning att sälja: Slå fjolårets rekord
Sålda i fjol: 1 685
Prisklass: 750–2 600 kr
Publikkapacitet Örjans vall: 15 500
Första hemmamatchen: Halmstad–IFK Norrköping 9 april
David Axelsson, kommunikatör: ”Vi har redan slagit rekordet för antalet sålda ståplatskort med ett par månader kvar, så vi är ganska övertygade om att vi ska slå rekordet som är vår målsättning. Vi har fått in nya och spännande spelare och en meriterad tränare så många är nyfikna.”
GIF Sundsvall
Sålda just nu: 1 000–1 300
Målsättning att sälja: 2 000
Sålda i fjol: 1 300
Prisklass: 500–3000 kr
Biljettkapacitet: Norrporten Arena, 8 500
Första hemmamatchen: GIF Sundsvall–Malmö 6 april
Andreas Lindman, biljettansvarig: ”Siffran över sålda årskort kanske låter lite låg, men det är riktigt bra för den här perioden. Det är främst förlängningar från förra årets årskort vi sålt men vi är väldigt glada över att vi har fler nya köpare av årskort.”
Falkenbergs FF
Sålda just nu: 800
Målsättning att sälja: Ingen
Sålda i fjol: Statistik saknas
Prisklass: 1 800–2 800 kr
Biljettkapacitet: Falkenberg IP, 6 000
Första hemmamatchen: Falkenberg–Gefle 5 april
Pia Rosgardt, biljettansvarig: ”Vi ser en ökning gentemot förra året. Matcherna mot AIK och HBK förra året var snabbt slutsålda och nu vill våra trogna supportrar försäkra sig om att få en plats.”
Åtvidabergs FF
Sålda just nu: 500–600
Målsättning: Ingen
Sålda i fjol: 1 100–1 200
Prisklass: 900–3 200 kr
Biljettkapacitet: Kopparvallen, 8 000
Första hemmamatchen: Åtvidaberg–GIF Sundsvall, 9 april
Torbjörn Nilsson, webbansvarig: ”Vi har ingen tradition av att sälja årskort. De flesta tycker om att göra förköp till matcherna.”
Kalmar FF
Sålda just nu: Inga uppgifter
Målsättning: 2 800
Sålda i fjol: 2 800
Prisklass: 1 545–3 445 kr
Biljettkapacitet: Guldfågeln Arena, 12 150
Första hemmamatchen: Kalmar–Helsingborg, 4 april
Svante Samuelsson, klubbchef: ”Vi har inga siffror på årskortsförsäljningen just nu utan stämmer av det senare i februari. Vi hade tidigare en kampanj där spelare ringde upp årskortsinnehavare vilken var väldigt uppskattad.”
Adam Bäck, Jasmin Frljevic, Emelie Fredriksson