Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Hammarby hetast: ’Lite surrealistiskt’

Publicerad 2015-02-05

Så många årskort har de allsvenska lagen sålt

Med två månader kvar till den allsvenska premiären är svensk fotboll hetare än på länge.

Hetast av alla är nykomlingen Hammarby som redan sålt över 12 000 årskort – flest av alla lag.

Följ ämnen

Hammarby

Sålda just nu: 12 100

Målsättning att sälja: 15 000

Sålda i fjol: 7 500

Prisklass: 600–4 500 kr.

Biljettkapacitet: Tele 2 Arena, 30 000

Första hemmamatchen: Hammarby–Häcken 4 april

Henrik Kindlund, vd: ”Även om vi hade hoppats på att det skulle gå bra så är det här fantastiska siffror. Det var länge sedan vi var i allsvenskan så det är nog många glada vi är tillbaka. Eftersom det var utsålt flera gånger i fjol är det nog många som vill säkra sin plats på arenan, vilket känns lite surrealistiskt när den tar 30 000.”

  AIK

Sålda just nu: 9 672.

Målsättning att sälja: 16 000

Sålda i fjol: 16 000.

Prisklass: 690–4 600 kr.

Biljettkapacitet: Friends Arena, cirka 50 000

Första hemmamatchen: AIK-Halmstad 6 april

Thomas Edselius, vd: ”Jag tycker att det är liknade förra året, även om vi kom i gång lite senare det här året. Att Hammarby är i allsvenskan är bra för intresset här i Stockholm.”

Djurgården

Sålda just nu: 7 200

Målsättning att sälja: 10 000

Sålda i fjol: 8 500

Prisklass: 695–3 560 kr

Biljettkapacitet: Tele 2 Arena, 30 000

Första hemmamatchen: Djurgården–Elfsborg 5 april

Jonas Riedel, informationsansvarig: ”Det bra tryck på årskort, vissa sektioner kommer att köpa senare, så målet passerar vi, det är jag helt övertygad om. Det är en bra ökning. Det är bra drag kring Stockholmsfotbollen med tre lag, det kommer verkligen att vara publikens huvudstad i år. ”

Malmö FF

Sålda just nu: 7 019

Sålda i fjol: 9 200

Målsättning: 10 000

Prisklass: 800–4 895 kr

Biljettkapacitet: Swedbank stadion, 24 000

Första hemmamatchen: Malmö FF–AIK, 9 april

Peter Åhlander, kommunikationschef: ”Vi har sålt 1 500 fler årskort till privatpersoner än vid samma tid förra året så jag tror absolut vi når vår målsättning på 10 000. Vi jobbar med lite nya kampanjer på sociala medier och ska genomföra en större kampanj när vi närmar oss premiären.”

IFK Göteborg

Sålda just nu: 4 300

Målsättning: 6 000-7 000

Sålda i fjol: Strax under 6 000

Prisklass: 695–4 295 kr

Biljettkapacitet: Gamla Ullevi, 18 416

Första hemmamatchen: IFK Göteborg–Åtvidaberg, 5 april

Andrej Häggblad, marknadschef: ”Vad gäller årskorten genomför vi nu den största förändringen sedan 2009. Vi har bland annat ringt upp 600 årskortsinnehavare för att få respons och alla med ett årskort är inbjudna till en kick-off med spelare, tränare och andra från styrelsen.”

IF Elfsborg

Sålda just nu: 4 100

Målsättning att sälja: 5 000

Sålda i fjol: 4 500

Prisklass: 500–3 625 kr

Biljettkapacitet: Borås Arena, 15 911

Första hemmamatchen: Elfsborg-Hammarby, 8 april

Jonas Kallin, Biljettansvarig: ”Med två månader kvar till premiären så har vi sålt 4 100 årskort. Jag är helt övertygad över att vi ska nå målet med 5 000 sålda årskort.”

Örebro SK

Sålda just nu: 3 350

Sålda i fjol: 5 000

Målsättning: Över 5 000

Prisklass: 830–3 400 kr

Biljettkapacitet: Behrn Arena, 12 645

Första hemmamatchen: Örebro–IFK Göteborg, 8 april

Simon Åström, VD: ”Jag tror definitivt att vi kommer överträffa årskortsförsäljningen från förra året. Sportsligt hade vi en väldigt bra höst i fjol vilket har ökat intresset här i stan.”

IFK Norrköping

Sålda just nu: 2 500

Målsättning: 5 000

Sålda i fjol: 3 300

Prisklass: 400–2 700 kr

Biljettkapacitet: Nya Parken, 16 000

Första hemmamatchen: IFK Norrköping–Örebro, 5 april

Mårten Jacobsson, marknadschef: ”För mig känns 2015 som en marknadsmässig drömallsvenska. Jag tror att vi kommer nå vår målsättning på 5 000 sålda årskort. Vi har haft ett sjunkande publiksnitt de senaste åren men jag garanterar att det kommer öka i år.”

Helsingborgs IF

Sålda just nu: 2 440

Målsättning att sälja: 4 400

Sålda i fjol: 4 400

Prisklass: 600–4 200 kr

Biljettkapacitet: Olympia, 17 100

Första hemmamatchen: Helsingborg–Falkenberg 8 april

Stefan Nilsson, biljettansvarig: ”Vi ligger lite bättre till än vi gjorde i fjol. Jag tror att intresset för fotbollen är på väg uppåt efter en dipp de senaste åren och det är en positiv trend för fotbollen.”

Gefle

Sålda just nu: 1 637

Målsättning att sälja: ej fastställt

Sålda i fjol: 2 572

Prisklass: från 550–3 000 kr

Biljettkapacitet: Gavlevallen, 6 500

Första hemmamatchen: Gefle–Kalmar 8 april

Anders Berg, Utbildningsansvarig: ”Vår nya arena kommer att stå färdig i mars och det är svårt att säga hur många årskort vi kommer att sälja. Men vi hoppas självklart på en ökning.”

BK Häcken

Sålda just nu: 1 500

Målsättning att sälja: 2 000

Sålda i fjol: 1 000

Prisklass: 695–1 195 kr

Biljettkapacitet: Bravida Arena, 6 500

Första hemmamatchen: Häcken–Djurgården, 9 april

Marcus Jodin, marknadschef: ”Vi har redan passerat förra årets försäljning med råge och vi har de hetaste månaderna kvar. Vi har en ny arena som är jätteattraktiv och många vill vara med från början och säkra sin plats.”

Halmstad BK

Sålda just nu: 1 500

Målsättning att sälja: Slå fjolårets rekord

Sålda i fjol: 1 685

Prisklass: 750–2 600 kr

Publikkapacitet Örjans vall: 15 500

Första hemmamatchen: Halmstad–IFK Norrköping 9 april

David Axelsson, kommunikatör: ”Vi har redan slagit rekordet för antalet sålda ståplatskort med ett par månader kvar, så vi är ganska övertygade om att vi ska slå rekordet som är vår målsättning. Vi har fått in nya och spännande spelare och en meriterad tränare så många är nyfikna.”

GIF Sundsvall

Sålda just nu: 1 000–1 300

Målsättning att sälja: 2 000

Sålda i fjol: 1 300

Prisklass: 500–3000 kr

Biljettkapacitet: Norrporten Arena, 8 500

Första hemmamatchen: GIF Sundsvall–Malmö 6 april

Andreas Lindman, biljettansvarig: ”Siffran över sålda årskort kanske låter lite låg, men det är riktigt bra för den här perioden. Det är främst förlängningar från förra årets årskort vi sålt men vi är väldigt glada över att vi har fler nya köpare av årskort.”

Falkenbergs FF

Sålda just nu: 800

Målsättning att sälja: Ingen

Sålda i fjol: Statistik saknas

Prisklass: 1 800–2 800 kr

Biljettkapacitet: Falkenberg IP, 6 000

Första hemmamatchen: Falkenberg–Gefle 5 april

Pia Rosgardt, biljettansvarig: ”Vi ser en ökning gentemot förra året. Matcherna mot AIK och HBK förra året var snabbt slutsålda och nu vill våra trogna supportrar försäkra sig om att få en plats.”

Åtvidabergs FF

Sålda just nu: 500–600

Målsättning: Ingen

Sålda i fjol: 1 100–1 200

Prisklass: 900–3 200 kr

Biljettkapacitet: Kopparvallen, 8 000

Första hemmamatchen: Åtvidaberg–GIF Sundsvall, 9 april

Torbjörn Nilsson, webbansvarig: ”Vi har ingen tradition av att sälja årskort. De flesta tycker om att göra förköp till matcherna.”

Kalmar FF

Sålda just nu: Inga uppgifter

Målsättning: 2 800

Sålda i fjol: 2 800

Prisklass: 1 545–3 445 kr

Biljettkapacitet: Guldfågeln Arena, 12 150

Första hemmamatchen: Kalmar–Helsingborg, 4 april

Svante Samuelsson, klubbchef: ”Vi har inga siffror på årskortsförsäljningen just nu utan stämmer av det senare i februari. Vi hade tidigare en kampanj där spelare ringde upp årskortsinnehavare vilken var väldigt uppskattad.”

Adam Bäck, Jasmin Frljevic, Emelie Fredriksson

Följ ämnen i artikeln