Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Fansen rasar – men Kanal 9 jublar

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-19

Många missade matchen – men presschefen är nöjd med sändningens 900 000 tittare

Många besvikna fotbollsälskare, men en nöjd presschef.

Kanal 9 nådde 900 000 tittare med Spanien-Sverige i lördags.

- Stora publika evenemang ska få upp ögonen för kanalen, säger Per Lorentz till Dagens Media.

Den viktiga EM-kvalmatchen Spanien-Sverige i lördagskväll visades inte i någon av de etablerade kanalerna utan gick i färska Kanal 9, precis som junilandskampen Danmark-Sverige.

Som bäst såg 900 000 människor matchen på Santiago Bernabéu, med ett sändningssnitt på 765 000.

- Vi hade bättre på landskampen Danmark-Sverige. Då peakade vi på en miljon tittare, säger Per Lorentz, presschef för Kanal 9.

Flera läsare hörde under EM-kvalkvällen av sig till Sportbladet och gav uttryck för sin ilska över den nya tv-världen, samtidigt som programledaren Babben Larsson under sin lördagsshow ”Babben & co” drev med SVT-ledningen och skämtsamt raljerade om att kanalen precis förhandlat klart om rättigheterna till Vasaloppet de närmaste fem åren…

Ägarnas val att positionera Spanien-Sverige i Kanal 9 är självklar.

- Stora publika evenemang ska få upp ögonen för kanalen. Sedan är sport rätt för kanalens profil, som är något äldre och manlig. Fotbollen har fungerat bra, säger Per Lorentz.

Följ ämnen i artikeln