Fansen rasar – men Kanal 9 jublar
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-19
Många missade matchen – men presschefen är nöjd med sändningens 900 000 tittare
Många besvikna fotbollsälskare, men en nöjd presschef.
Kanal 9 nådde 900 000 tittare med Spanien-Sverige i lördags.
- Stora publika evenemang ska få upp ögonen för kanalen, säger Per Lorentz till Dagens Media.
Den viktiga EM-kvalmatchen Spanien-Sverige i lördagskväll visades inte i någon av de etablerade kanalerna utan gick i färska Kanal 9, precis som junilandskampen Danmark-Sverige.
Som bäst såg 900 000 människor matchen på Santiago Bernabéu, med ett sändningssnitt på 765 000.
- Vi hade bättre på landskampen Danmark-Sverige. Då peakade vi på en miljon tittare, säger Per Lorentz, presschef för Kanal 9.
Flera läsare hörde under EM-kvalkvällen av sig till Sportbladet och gav uttryck för sin ilska över den nya tv-världen, samtidigt som programledaren Babben Larsson under sin lördagsshow ”Babben & co” drev med SVT-ledningen och skämtsamt raljerade om att kanalen precis förhandlat klart om rättigheterna till Vasaloppet de närmaste fem åren…
Ägarnas val att positionera Spanien-Sverige i Kanal 9 är självklar.
- Stora publika evenemang ska få upp ögonen för kanalen. Sedan är sport rätt för kanalens profil, som är något äldre och manlig. Fotbollen har fungerat bra, säger Per Lorentz.