Uppdaterat klubbmärke efter kritiken
Publicerad 2024-01-18
Linköping har uppdaterat klubbmärket efter kritiken.
Nu har den uppmärksammade lejonhonan fått ett nytt utseende.
– Vi tog till oss av kritiken som framkom och byrån har ändrat och gjort lejonet mer anpassat och unikt för oss, säger klubbchefen Erik Nordqvist.
I förra veckan presenterade Linköping FC ett nytt klubbmärke.
På sociala medier uppmärksammade personer att lejonhonan i det nya klubbmärket var snarlik en gratisbild från företaget Adobes bildbank.
– En logotyp betyder mycket för många, det märktes tydligt förra veckan. Supportrar ska vilja bära vår logga med stolthet, säger Erik Nordqvist.
”Framåtrörelse och stolt”
Klubben har sett till att designbyrån Edit & björnen gjort om klubbmärket.
– Vi har gjort om symbolen, det vill säga illustrationen av lejonet, från grunden. Målet var att göra ett lejon som verkligen känns som klubbens eget. Det nya lejonet har en framåtrörelse och ett stolt uttryck. Alla beståndsdelar är illustrerade för hand och sedan digitaliserade. Både vinkeln på huvudet, siluetten och själva hållningen är förändrad, säger designern Johanna Nordung Omnel.
Nu återstår arbetet att implementera den nya profilen på alla plattformar, kläder och trycksaker.