Sexistiska VM-tröjor dras tillbaka
Publicerad 2014-02-26
Adidas backar efter massiv kritik
Adidas tryckte upp sexistiska kläder inför fotbolls-VM i Brasilien.
Det fick värdlandet att rasa – och nu stoppas kollektionen.
Adidas är officiell sponsor till fotbolls-VM i Brasilien i sommar. Men företaget har hamnat i rejält blåsväder inför mästerskapet.
Anledningen: Sexistiska tröjor – som nu dras tillbaka.
AFP uppger att en av tröjorna hade vykortutsikt av ”Sockertoppen”, en bergstopp i Rio de Janeiro, med en kvinna som håller i en fotboll. På tröjan fanns den dubbeltydiga texten ”Lookin to score”. En annan tröja hade ett hjärtformat motiv, där hjärtat var format som en kvinnlig bakdel med stringtrosor och texten ”I love Brazil”.
Kollektionen har fått brasilianska politiker att rasa.
– Det är oacceptabelt att en multinationell sportproducent som Adidas säljer t-shirtar med motiv och fraser som kopplar Brasilien till sexturism, säger Eleonora Menicucci, minister för kvinnofrågor, enligt AFP.
Menicucci tillägger:
– Det är brist på respekt mot vårt land.
”Begränsad upplaga”
Efter den massiva kritiken väljer Adidas att dra tillbaka tröjorna.
– Det är viktigt att betona att detta var en begränsad upplaga som bara var tillgänglig i USA, menar företaget i ett uttalande.
Upp emot 600 000 turister väntas till Brasilien under VM.
Fotbolls-VM inleds 12 juni. Här är de åtta grupperna och så sänder SVT och TV4 från mästerskapet.