Knarkreklam för 100 miljoner stoppades
”En av de svåraste sakerna med det här...”
Publicerad 2019-01-22
Cannabisproducenten Acreage Holdings är beredd att betala motsvarande 100 miljoner kronor för att få göra reklam under Super Bowl.
Men tv-kanalen CBS säger nej.
– Vi tillåter inte reklam för cannabis, säger en talesperson till USA Today.
Super Bowl – finalen i NFL, högstaligan i amerikansk fotboll – ses av cirka 100 miljoner tittare runtom i världen. Och det är inte bara själva matchen som lockar, utan även de numera mytomspunna reklamfilmerna som rullas i samband med pauserna.
Vad de kostar?
Cirka 50 miljoner kronor – för 30 sekunders tv-tid.
Stoppas av tv-bolaget
I år har cannabisproducenten Acreage Holdings haft storslagna planer. De har producerat en 60 sekunder lång reklamfilm, som alltså skulle kosta 100 miljoner kronor.
Men nu har deras drömmar … gått upp i rök.
Tv-bolaget CBS sätter nämligen stopp.
– Vi tillåter inte reklam för cannabis, säger en talesperson till USA Today.
”En av de svåraste sakerna”
I reklamfilmen ville man visa tre personer som lider av olika åkommor som hävdar att deras hälsa förbättrats med hjälp av medicinsk marijuana.
Och trots att cannabis är lagligt i 33 av USA:s 50 delstater säger Acreages vd George Allen att han förstår CBS beslut.
– En av de svåraste sakerna med den här verksamheten är den tvetydighet vi opererar inom. Vi gör vårt bästa för att navigera i en komplex väv av delstatlig och federal politik, som till stora delar står i konflikt med varandra, säger Allen enligt Dagens Nyheter.
Årets Super Bowl spelas den 3 februari. LA Rams ställs mot New England Patriots.