Storbråket – om Barças nya tröja
Publicerad 2016-11-09
Stämmer jätten: ”Skapar förvirring”
FC Barcelonas hemmatröja rör upp känslor.
Enligt Mundo Deportivo stämmer klädjätten Adidas både Nike och Barça för varumärkesintrång.
”Det här kan skada vårt rykte”‚ skriver Adidas i sin stämningsansökan.
I slutet av maj lanserade FC Barcelona sina nya matchtröjor.
De nya Nike-tröjorna inspirerades av klubbens så kallade ”Dream Team” från säsongen 1992 då man, med Johan Cruyff i spetsen, vann såväl ligan som Champions League och man återgick till traditionella lodräta ränder i rött och blått.
”Skapar förvirring”
Men alla är inte nöjda med den nya designen.
Enligt Mundo Deportivo har Barças tidigare klädsponsor, Adidas, lämnat in en stämningsansökan mot Nike och Barcelona.
I stämningsansökan hävdar Adidas att de tre lodräta ränderna är ett varumärkesintrång mot den design Adidas själva använt sedan 1952.
”Barcelonas ränder, som påminner väldigt mycket om våra ”tre ränder”‚ syns i alla klubbens reklamkampanjer och skapar förvirring som kan skada vårt rykte”, står att läsa i Adidas stämningsansökan.
Ska utredas
Enligt Mundo Deportivo kommer USPTO (den amerikanska motsvarigheten till Patent- och registreringsverket) att utreda ärendet.
Det är i nuläget oklart om, och hur, Nike och Barcelona i så fall kan straffas.