Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Så slår krisen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-14

 Stålbad väntar för Allsvenskan  Avhopp från sponsorer Sänkta löner
Rädsla för publiktapp

Lågkonjunkturen har slagit till med full kraft mot många av allsvenskans föreningar.

Hos flera av de största klubbarna har sponsorintäkterna rasat med 10–15 procent.

– Det är inte läge för spelarna att begära löneförhöjning nu, säger Paul Myllenberg, klubbdirektör i Helsingborg.

Följ ämnen
Paul Myllenberg, Helsingborg.

Omvärldens lågkonjunktur och finansproblem har med viss eftersläpning nu på allvar drabbat allsvenskan i fotboll.

Allra mest märks det på sponsorsidan där många företag tvingats strama åt kraftigt och då dragit in på stödet till fotbollsklubbarna. Dessutom har flera av föreningarna ett ekonomiskt riktigt tufft 2008 bakom sig.

AIK och Djurgården gick tillsammans 28 miljoner kronor back. Nu minskar dessutom intäkterna i takt med den allt djupare lågkonjunkturen.

– Företagen minskar sina marknadssatsningar och privatpersoner håller hårdare i plånboken, säger Djurgårdens vd Alf Johansson.

Ekonomisk kris

Anmärkningsvärt är att det inte ens hjälper att vara svenska mästare för Kalmar FF.

– Vi kommer inte dra in lika mycket i sponsorintäkter som tidigare. Vi har tappat sponsorer på grund av den ekonomiska krisen, säger Kalmar FF:s ordförande Johnny Petersson.

Halmstad beräknar bortfallet till ett par miljoner kronor, Helsingborg upp till sex miljoner kronor. AIK, Djurgården och Hammarby bekräftar trenden men vill inte uppge några siffror.

Totalt kan intäktsbortfallet för 2009 landa på 50 miljoner kronor för de mest utsatta allsvenska klubbarna om raset fortsätter.

IFK Göteborg och Malmö FF räddas av två nya arenor, Gamla Ullevi och Swedbank Stadion som kostat nära en miljard kronor att bygga, och som sannolikt ger Blåvitt och MFF väsentligt högre publikintäkter i år.

Elfsborg ligger plus

– Om vi hade varit kvar på nya Ullevi så hade vi nog tvingats ta fram en ekonomisk handlingsplan. Det är därför vi har sådan fokus på att fylla läktarna på Gamla Ullevi. Det kan kompensera tappade sponsorintäkter, säger Seppo Vaihela, klubbdirektör i IFK Göteborg.

Undantaget i gruppen av storklubbar som rapporterar vikande siffror är Elfsborg.

– Vi har inte märkt av lågkonjunkturen än. Hittills ligger vi tio procent plus, säger ordföranden Bosse Johansson, som kandiderar till posten som ordförande för Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF).

Som eventuell ny SEF-ordförande får Johansson ett tungt ansvar på sina axlar när han till hösten ska inleda förhandlingarna om ett nytt tv-avtal.

– Det nuvarande tv-avtalet går ut efter nästa säsong. Hur det ser ut i omvärlden kommer påverka det nya tv-avtalet, som i sig blir väldigt viktigt för de allsvenska klubbarna, säger Bosse Johansson.

Följ ämnen i artikeln