”Stort intresse”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-17
Nästan hela världen kunde se Sveriges uppvisning
Marcus Bergs hattrick i går var en stor sporthändelse.
Inte bara i Sverige.
– Det finns ett stort intresse för det här evenemanget i många länder, berättar Hans Hultman, turneringens medieansvarige.
Sverige, Kina, Singapore eller Australien. I stort sett hela världen kunde i går ta del av Marcus Bergs stora internationella genombrott.
17 olika bolag
U21-EM är en stor mediahändelse i hela världen.
17 olika mediabolag hade sändningsrättigheter till gårdagens match, fördelade över sex olika världsdelar.
– Det här är en ganska stor händelse i många länder, berättar Hans Hultman, som är medieansvarig i U21-EM.
Störst intresse är det naturligtvis i de nationer som deltar i turneringen, men även i Portugal, Östeuropa och Asien finns det många som följer turneringen.
350 miljoner hushåll
I just Asien kan väldigt många människor se turneringen på tv.
I Kina har nämligen CCTV, en kanal som kan ses av 350 miljoner hushåll, rättigheterna till turneringen.
– I Asien finns det ett väldigt stort intresse för europeisk fotboll. Även nu när matcherna spelas på natten där tror jag att vi kan få hyfsade tittarsiffror där borta, säger Hultman.