Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Företaget som kan ta över Anfields namn

Publicerad 2013-04-29

Telekombolaget Ooredoo diskuterar rättigheterna

Anfield är helig mark när det kommer till fotboll.

Men nu kan namnet bytas ut – om Qatarbaserade telekomjätten Ooredoo får sin vilja igenom.

– Vi vill sponsra arenan, säger en talesman för företaget till Al Jazeera.

Följ ämnen

Här är frågan som kan få alla Liverpool-fanatiker och fotbollsälskare att gå i taket.

Qatarföretaget Ooredoo kopplas nu ihop med Merseysideklubben som ny storsponsor – och en del i avtalet kan vara namnrättigheterna till klassiska Anfield.

– Vi vill sponsra klubben fullt ut. Vi vill sponsra arenan och matchstället. Vårt mål är att nå den asiatiska marknaden där Premier League-klubbarna har en enorm fanbas, säger en talesperson för företaget till Al Jazeera.

Liverpools nuvarande storsponsor, Standard Chartered, har 18 månader kvar av det kontrakt som skrev 2009 och ger Liverpool 200 miljoner kronor per år. Men nu verkar det som om klubben börjat se sig om efter nya investerare.

"Förhandlar om ett avtal"

Klubbens ägare John W Henry har tidigare sagt sig vara villig att sälja namnrättigheterna för Anfield, en plats där Liverpool spelat sedan 1892.

Al Jazeeras källa berättar att Ooredoo har letat aktivt efter en klassisk, engelsk storklubb och berättar även att Liverpool och företaget ligger i förhandling.

– Målet är att sponsra en stor engelsk klubb med en stolt historia. Vår sökning inkluderade Arsenal och Manchester United men de två klubbarna har ett långa sponsoravtal och det samma gäller Manchester City så Liverpool är det enda tillgängliga klubben just nu, säger en av företages talespersoner till Al Jazeera.

Följ ämnen i artikeln