Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

”Två miljarder kronor ska inte hamna hos spelarna eller agenter”

Sef-ledningen om hur nya tv-pengarna ska användas

Uppdaterad 2017-04-26 | Publicerad 2017-03-24

Ledningen för Sef tror inte att ytterligare två miljarder kronor till elitklubbarna kommer splittra svensk fotboll.

Däremot måste man jobba hårt med var pengarna hamnar.

– De nya intäkterna ska inte rakt ner i fickorna på spelare och agenter, säger Lars-Christer Olsson.

Följ ämnen

Under fredag förmiddag kunde Sportbladet avslöja att Discovery betalar cirka 540 miljoner kronor per år under sex år från och med 2020 för tv-rättigheterna till svensk elitfotboll på herrsidan. 

Vid 14-tiden gick Föreningen Svensk Elitfotboll, Sef, ut med ett pressmeddelande och bekräftade att det är Discovery som vunnit upphandlingen men utan att kommentera några siffror.

”Största avtalet i Norden”

Sef:s ordförande Lars-Christer Olsson säger dock till Sportbladet:

– Det är det största avtalet inom nordisk fotboll. 

Det danska tv-avtalet var fram till Sef:s överenskommelse med Discovery det största med ett värde på motsvarande 500 miljoner kronor per år.

Från och med 2020 när nuvarande tv-avtal värt 240 miljoner årligen med CMore/TV4-gruppen löpt ut kommer Sef i stället få betalt 540 miljoner kronor per år från Discovery. 

Det är alltså 300 miljoner kronor ytterligare jämfört med i dag per år – i sex år.

Nära två miljarder kronor.

Kommer det bli problem för 32 klubbar i allsvenskan och superettan att komma överens kring en välfylld kassakista?

– Nej, jag tycker vi har ett nytt arbetssätt och har kommit över revirpinkeriet från de olika klubbarna, säger Lars-Christer Olsson.

– Vi vill att det ska vara på agendan varje gång vi träffas att vi gemensamt kommer överens om hur vi ska investera i svensk fotboll. Det gjorde vi med vårt it-projekt tillsammans med klubbarna.

Nya intäkter har en tendens att försvinna i svarta hål.

– Internationellt vid nya stora tv-avtal åker väldigt hög andel av de nya intäkterna ner i fickorna på spelarna eller agenter. Det vill vi inte och det måste vi ha ett öppet resonemang om. Var får svensk elitfotboll mest utbyte?

Vad får konsumenten betala i slutändan?

– Fördelen är att vi integrerar tv-avtalet med vårt nya it-projekt. Min bedömning är att Svensson kommer få större förutsättningar att se svensk elitfotboll. Vi har även valt Discovery för att vi gillar deras tanke på att sprida tittandet till fler på ett mer lättillgängligt sätt.

Vilka garantier har ni att ni får in alla pengar? Att det inte blir som med Kentaro?

– Kentaro var en mellanhand. Nu gör vi ett avtal direkt med en global mediajätte, säger Olsson.

100 miljoner till Hauges bolag

Ytterligare en kontroversiell del i den nya tv-dealen är att förmedlaren, Rune Hauge-ägda Profile Partner, enligt Sportbladets uppgifter får nära 100 miljoner kronor i arvoden under de sex åren.

Är det motiverat att betala så mycket för deras arbete?

– Ja. Vi hade till och med ett anbudsförfarande ute på det uppdraget. De får mindre betalt för det här avtalet än det med Kentaro, som i slutändan bara gav 160 miljoner kronor per år, säger Lars-Christer Olsson.

Generalsekretaren Mats Enquist:

– Profile Partner står för alla förhandlingar, allt juridiskt arbete, advokater, rubbet. De får betalt per år och vi har redovisat allt helt öppet för klubbarna.

I samband med granskningen av de så kallade Panamadokumenten för ett år sedan kom det fram att Hauges bolag vid förmedlingen av tidigare svenska tv-avtal fått betalt till ett bolag registrerat i skatteparadiset Brittiska Jungfruöarna.

Kommer det ske några betalningar till skatteparadis?

– Nej, 100 procent till bolaget som är baserat i München. Inget annat, säger Mats Enquist.